لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۵

آمريکا:‌ ايران تا پایان ژوئن حجم اورانيوم غنی شده خود را کاهش دهد


وزارت خارجه آمريکا اعلام کرد انتظار دارد ايران بر اساس توافقی که صورت گرفته است حجم اورانيوم غنی‌شده خود را تا مهلت ۳۰ ماه ژوئن-۱۱ تیرماه - کاهش دهد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، ماری هرف، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا، روز چهارشنبه ۱۳ خرداد گفت:‌ «انتظار ما اين است طبق توافقی که از قبل شده است، ايران به تعهدات خود پایبند باشد».

سخنگوی وزارت خارجه آمريکا در جلسه خود با خبرنگاران گفت:‌ «اگر ايران اين کار را نکند، بعد با مشکل روبرو می‌شویم. ولی بر اساس توافق موقت، انتظار داريم اجرا شود».

خانم هرف همچنين روز چهارشنبه وارد جدل توئيتری با يکی از نويسندگان روزنامه «نيويورک‌تايمز» شد که در شماره روز ۱۱ خرداد این روزنامه نوشته بود: «بازرسان گزارش می‌دهند که طی ۱۸ ماه گذشته ذخاير سوخت اتمی ايران حدود ۲۰ درصد افزايش پيدا کرده‌ است».

اين روزنامه منبع خود را گزارش تازه آژانس بين‌المللی انرژی اتمی ذکر کرده که روز جمعه منتشر شد، گزارشی که بخشی از آن انتقادات ايران را نيز به دنبال داشت.

نيويورک تايمز در عين حال می‌افزايد که مقام‌های غربی و کارشناسان از دليل اين افزايش ذخيره اورانيوم بی‌اطلاع‌اند.

خانم هرف در پيام توئيتری خود گفته بود:‌ «در تعجبم که نيويورک‌تايمز اجازه داده چنين موارد ناصحيحی در گزارش منتشر شود».

ديويد سنگر،‌ نويسنده گزارش نيويورک تايمز، به صورت غیرمستقیم پاسخ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا را داده و در توئیتی ضمن ارسال يک نسخه از گزارش «انستيتو علوم و امنيت بين‌المللی- ISIS» نوشته است:‌ «برای کسانی که متعجب شده‌اند»‌.

ماری هرف در پاسخ دوباره به ديويد سنگر نوشت:‌ «هر قدر دلتان خواست از گزارش انستيتو علوم و امنيت بين‌الملل پيام انتخاب کنيد. پايه‌های اصلی گزارش شما بر اساس موارد نادقيق بنا شده است».

سخنگوی وزارت خارجه آمريکا به جملات «نادقيق»‌ گزارش نيويورک تايمز اشاره کرده و تک‌تک جملاتی که به نظر او ناصحيح آمده را معرفی کرده است.

ديويد فرام، از مشاوران جورج دبليو بوش و از کسانی که جمله «محور شرارت»‌ را در سخنرانی جورج بوش گنجانده و ايران، کره شمالی و عراق را به عنوان محور شرارت معرفی کرده بود،‌ در پيامی در توئيتر نوشت: «خيلی بد است که آدم سخنگوی وزارت خارجه باشد و بخواهد موضوع را به نيابت از دولت ايران بچرخاند».

ماری هرف در پيامی مستقيم به آقای فرام نیز نوشت:‌ «دفاع از ايران نيست. دفاع از توافقی است که در مذاکرات مورد توافق قرار گرفته (در لوزان) و به دست آمده است. دو چيز کاملا متفاوت هستند».

گزارش روزنامه نيويورک تايمز در حالی منتشر شد که گزارش آژانس بين‌المللی انرژی اتمی تصريح می‌کند کارشناسان آژانس که بر تاسيسات هسته‌ای ايران روزانه نظارت دارند می‌گويند شواهدی مبنی بر حرکت ايران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای در دست نيست.

اين کارشناسان همچنين می‌گويند که تهران توسعه تاسيساتی را که می‌تواند برای ساخت سلاح اتمی به‌کار برود متوقف کرده‌ است.

گزارش نيويورک تايمز در مورد افزايش ذخيره اورانيوم غنی‌شده توسط ايران در حالی منتشر می‌شود که دولت باراک اوباما در تلاش است کنگره آمريکا را متقاعد کند که در صورت امضای توافق نهايی، ايران ذخيره سوخت اتمی خود را، ظرف يک ماه پس از توافق، ۹۶ درصد کاهش خواهد داد.

ايران و قدرت‌های جهانی در تلاش‌اند تا کمتر از يک ماه ديگر به توافق نهايی هسته‌ای برسند.

XS
SM
MD
LG