لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

ایران خواسته‌های خود از توافق نهایی اتمی با ۱+۵ را اعلام کرد


رضا نجفی،نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی
رضا نجفی،نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی
نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی از حذف موضوع هسته‌ای از دستور کار شورای امنيت سازمان ملل متحد و شورای حکام آژانس، رفع همه تحريم‌ها و برقراری همکاری‌های بين‌المللی هسته‌ای، به عنوان خواسته‌های تهران از موافقت‌نامه نهايی با قدرت‌های جهانی نام برد.
به گزارش خبرگزاری فارس، رضا نجفی در يک سخنرانی در نشست شورای حکام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، روز پنجشنبه ۱۵ اسفند گفت که «يک راه‌حل جامع و پايدار» بايد ايران را قادر کند «به اعمال حقوق لاينفک خود برای استفاده صلح‌آميز از انرژی هسته‌ای به‌ويژه چرخه سوخت، بدون هيچ مانعی و ذيل معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای ادامه دهد.»
نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی تاکيد کرد که جمهوری اسلامی تسليحات هسته‌ای نخواهد ساخت و به تعهداتش به جامعه جهانی و آژانس عمل خواهد کرد.
آقای نجفی تاکيد کرد که ايران «به اجرای کامل حقوق لاينفک خود برای استفاده صلح‌آميز از انرژی هسته‌ای، شامل چرخه سوخت، مطابق با مفاد معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و تحت نظارت آژانس بين‌المللی انرژی اتمی» ادامه خواهد داد.
اين سخنان نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی همزمان با دومين روز نشست کارشناسی ايران با ۱+۵ در وين اتريش بيان شد.
عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ايران که «موضوعات مربوط به بحث غنی‌سازی و رفع نگرانی‌های مربوط به رآکتور اراک و همکاری‌های صلح‌آميز هسته‌ای با ايران»، دستور مذاکرات اين نشست است و نتايج آن به دور بعدی مذاکرات در وين به رياست ظريف و اشتون ارائه خواهد شد.
حميد بعيدی‌نژاد، مديرکل سياسی و بين‌المللی وزارت امور خارجه ايران و استفان کلمنت، دستيار ارشد کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی و امور دفاعی اتحاديه اروپا، رياست نشست کارشناسی کنونی در وين را بر عهده دارند.
ايران و ۱+۵ شامل آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين، روسيه و آلمان، هم‌اکنون در حال انجام گفت‌وگوهايی فشرده برای يافتن راه‌حل نهايی به منظور پايان دادن به بحران اتمی ۱۰ ساله جمهوری اسلامی هستند.
تهران و قدرت‌های جهانی در سوم آذر ۱۳۹۲ به توافقی در ژنو سوييس دست يافتند که بر مبنای آن، به مدت شش ماه از تصويب تحريم‌های جديد عليه ايران خودداری می‌شود و بخشی از تحريم‌های موجود عليه آن نيز لغو می‌شود. در همين مدت، جمهوری اسلامی نيز از ابعاد برنامه اتمی خود به ويژه در غنی‌سازی اورانيوم می‌کاهد.
بر اساس توافق ژنو قرار است پس از اين شش ماه راه‌حلی نهايی برای بحران هسته‌ای ايران به دست بيايد.
وندی شرمن، معاون امور سياسی وزارت خارجه آمريکا که از نمايندگان اصلی آن کشور در گفت‌وگوهای اتمی با ايران نيز است، اخيرا گفته که در توافق نهايی ميان ايران و کشورهای ۵+۱، تهران قادر خواهد بود تا برای مصارف خود به شکل «محدود» و «تحت نظارت» غنی‌سازی کند.
خانم شرمن اين اظهارات را در اسرائيل بيان کرد که بزرگترين مخالف ادامه برنامه اتمی ايران و خواهان تعطيلی تمام سطوح غنی‌سازی آن است.
اين در حالی است که عباس عراقچی، معاون وزير امور خارجه ايران، روز چهارشنبه ۱۴ اسفند در مشهد تاکيد کرد که جمهوری اسلامی «به دنبال باج دادن به دشمن نيست».
آقای عراقچی گفت که «در مسئله هسته‌ای، دست نظام اسلامی پر است و به آنچه خواسته‌ايم رسيده‌ايم و در اين مسير به دنبال کاهش هزينه‌هايی هستيم که دشمن به ما تحميل کرده.»
او در عين حال تصريح کرد که «حق» غنی‌سازی اورانيوم توسط ايران در توافق‌نامه ژنو به رسميت شناخته نشده اما «ادامه» آن در اين توافق آمده است.
XS
SM
MD
LG