لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۱

اتحادیه اروپا خواستار همکاری کامل ایران با آژانس اتمی شد


آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
در حالی که مذاکرات هسته‌ای میان کارشناسان ایران و قدرت‌های جهانی از روز چهارشنبه، ۱۴ اسفند در شهر وین آغاز شده است، اتحادیه اروپا خواستار همکاری تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رفع دغدغه‌های جامعه بین‌الملل نسبت به برنامه اتمی آن شد.

در همین حال جوزف مک‌مانوس، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز تاکید کرد که تهران باید تمام نگرانی‌های جامعه جهانی درباره وجوه نظامی احتمالی در برنامه اتمی خود را رفع کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جوزف مک‌مانوس در جلسه روز چهارشنبه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «برای دستیابی به هر گونه راه‌حل بلندمدت و جامع درباره مناقشه هسته‌ای ایران، نخست باید مسائلی که پیرامون ابعاد نظامی احتمالی برنامه اتمی ایران وجود دارد، به شکلی قابل قبول حل و فصل شود و این مسئله‌ای کلیدی‌ست.»

ایران همواره اعلام کرده است که برنامه اتمی آن تنها اهدافی صلح‌طلبانه دارد و وجوه نظامی را شامل نمی‌شود. با این حال غرب نسبت به ماهیت برنامه اتمی آن مشکوک است و تحریم‌های سنگینی را علیه تهران وضع کرده است.

از سویی، ایران و قدرت‌های جهانی مذاکراتی با یکدیگر داشته‌اند که ماه آذر در ژنو به توافقی موقت میان طرفین انجامید و اکنون نیز دور جدیدی از مذاکرات با هدف دستیابی به راه‌حلی جامع برای مناقشه اتمی ایران آغاز شده است.

در این شرایط کارشناسان اتمی ایران و گروه ۱+۵، متشکل از ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان از روز چهارشنبه با یکدیگر وارد مذاکره شده‌اند که در آن موضوعاتی مانند غنی‌سازی اورانیوم در ایران و راکتور آب سنگین اراک به بحث گذاشته خواهد شد.

هم‌زمان با این مذاکرات، اتحادیه اروپا که متشکل از ۲۸ کشور اروپایی است برای جلسه روز چهارشنبه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیانیه‌ای صادر کرد که در آن آمده است: «ما از ایران می‌خواهیم در رابطه با مسائلی که پیرامون ابعاد نظامی احتمالی برنامه اتمی آن وجود دارد با آژانس کاملا همکاری کند و امکان دسترسی این آژانس را به همه افراد، مستندات و پایگاه‌های مورد لزوم فراهم آورد.»

پیش از این یوکیو آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود اگرچه مسائل زیادی باید حل شود، اما توافق اتمی ژنو تاکنون طبق برنامه پیش رفته است.
XS
SM
MD
LG