لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۵

آژانس: گزارشی با اطلاعات جديد درباره ايران در دست تهيه نيست


به دنبال درخواست اسرائيل از آژانس بين المللی انرژی اتمی برای انتشار اطلاعات تازه خود درباره تحقيقات اتمی ايران، اين آژانس روزجمعه ۹ اسفندماه اعلام کرده است، هيچ گزارشی با اطلاعات تازه در خصوص ابعاد نظامی احتمالی برنامه اتمی ايران در دست تهيه ندارد.

به دنبال گزارش رويترز در خصوص خودداری آژانس بين المللی از انتشار گزارش جامع در مورد برنامه هسته ای ايران،يک مقام دولت اسرائيل روز جمعه در بيانيه ای از آژانس بين المللی انرژی اتمی خواست تمام اطلاعاتی را که درباره تحقيقات اتمی ايران و اهداف آن در اختيار دارد، منتشر کند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، گيل تئودور، سخنگوی آژانس بين المللی انرژی اتمی در پاسخ به يک پرسش از طريق «ايميل» گفته است: «آژانس بين المللی انرژی اتمی هيچ گزارشی که شامل اطلاعات تازه ای در خصوص ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ايران باشد، آماده نکرده است.»

وی اضافه کرده است: «گزارش های آژانس در خصوص ايران به شورای حکام، مبتنی بر واقعيات و بی طرفانه است و ملاحظات سیاسی تاثیری بر محتوای اين گزارش ها ندارد.»

در گزارش روز پنجشنبه رويترز آمده بود که آژانس بين‌المللی انرژی اتمی سال ۲۰۱۳ قصد انتشار يک گزارش مهم درباره برنامه اتمی ايران را داشت که می‌توانست گويای تحقيقات تهران در رابطه با بمب اتمی باشد، اما از آنجا که روابط جمهوری اسلامی و جامعه جهانی بهبود يافت، اين گزارش منتشر نشد.

در واکنش به اين گزارش يووال اشتاينيتز، وزير امور راهبردی اسرائيل، روز جمعه از آژانس بين‌المللی انرژی اتمی خواست، آنچه را که درباره برنامه هسته ايران می داند، منتشر کند.

آقای اشتاينيتز در اين بيانيه گفته بود: «نقش آژانس بين‌المللی انرژی اتمی اين است که تمام اطلاعات موجود درباره وجوه نظامی پروژه هسته‌ای ايران را در اختيار جامعه بين‌المللی بگذارد، نه آن‌ که به‌ خاطر حساسيت بين‌المللی از انتشار اين اطلاعات خودداری کند.»

وی می‌افزايد: «از آنجا که ابعاد نظامی احتمالی [برنامه اتمی ايران] اهميت بسياری در توافق نهايی با ايران دارد، من از آژانس بين‌المللی انرژی اتمی می‌خواهم که در اولين فرصت ممکن اين گزارش را تکميل و منتشر کند.»

اسرائيل از منتقدان توافق موقت اخير بين ايران و گروه ۱+۵ در ژنو برای حل مناقشه اتمی ايران است.

طبق توافق ژنو، ايران طی شش ماه برخی از فعاليت‌های اتمی خود را محدود می‌سازد تا در ازای آن غرب نيز بخشی از تحريم‌ها عليه اين کشور را لغو کند. اين در حالی است که اسرائيل خواهان توقف کامل برنامه هسته‌ای ايران است.

ايران و گروه ۱+۵، متشکل از ايالات متحده، بريتانيا، روسيه، فرانسه، چين و آلمان اکنون دور تازه ای از مذاکرات را برای دستیابی به راه‌ حلی جامع درباره مناقشه اتمی جمهوری اسلامی آغاز کرده اند.
XS
SM
MD
LG