لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۵۶

رزمایش مشترک دریایی ایران و پاکستان در شرق تنگه هرمز


یکی از ناوشکن‌های ایران.
یکی از ناوشکن‌های ایران.
نیروی دریایی ارتش ایران در وب‌سایت خود اعلام کرده که یک ناوگروه نیروی دریایی پاکستان، با هدف «برگزاری رزمایش مشترک با یگان‌های منتخب از ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش» ایران، در بندرعباس پهلو گرفته است.

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) نیز یکشنبه ۱۷ فروردین با اعلام این خبر افزوده که پهلوگیری این ناوگروه در بندرعباس، «در راستای افزایش تعاملات نظامی دو کشور» صورت گرفته است.

نیروی دریایی ارتش ایران اعلام کرده که رزمایش مشترک با ناوگروه پاکستانی، سه‌شنبه ۱۹ فروردین در «آب‌های شرق تنگه هرمز» برگزار خواهد شد.

شهرام ایرانی، جانشین معاونت عملیات نیروی دریایی ارتش گفته که «ناوگروه پاکستانی چهار روز در بندر عباس حضور خواهد داشت و در مدت حضور خود بازدیدهای رسمی بین مقامات لشگری و کشوری نیروی دریایی دو کشور انجام خواهد شد.»

آنگونه که نیروی دریایی ایران اعلام کرده، ناوگروه پاکستانی شامل «یک فروند ناو موشک‌انداز، یک فروند ناو پشتیبانی و یک فروند زیردریایی پیشرفته» است.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری فارس، همزمان با آغاز رزمایش دوروزه مشترک ناوگروه امداد و نجات جمهوری اسلامی ایران در آب‌های دریای عمان، یازدهمین اجلاس کمیته نظامی مشترک ایران و عمان نیز در مسقط با حضور فرماندهان ارشد نظامی آغاز بکار کرد.

بنا بر این گزارش، «پشتیبانی از ناوگروه‌های ایرانی که نیاز به حمایت بنادر عمان دارند»، حضور تیم‌های نیروهای مسلح دو کشور برای بازدید از نیروهای یکدیگر بخشی از گفت‌وگوهای دوجانبه کمیته نظامی مشترک ایران و عمان به شمار می‌رود.

دولت ایران اعلام کرده که قصد دارد به زودی در شهر بندری جاسک، واقع در ساحل شرقی تنگه هرمز، تاسیسات انبار و صدور نفت خام تاسیس کند.

کار‌شناسان نظامی و استراتژیک می‌گویند جمهوری اسلامی به دنبال تبدیل سواحل خود در حاشیه دریای عمان به محلی استراتژیک است تا بتواند در مواقع لزوم از محلی به جز تنگه هرمز برای دسترسی به آب‌های آزاد استفاده کند.

رهبر جمهوری اسلامی نیز در آذرماه سال ۹۲ با اشاره به حضور نیروی دریایی ارتش در سواحل دریای عمان و «تاثیرگذاری در آبادسازی ملی»، گفته بود: «در صورت توجه دولت، نیروی دریایی می‌تواند زمینه‌ پیشرفت و رشد جهشی این منطقه را فراهم کند.»

خبرگزاری رویترز نیز با انتشار خبر برگزاری این تمرین نظامی مشترک، یادآوری کرده که محل این رزمایش‌‌ همان جایی است که هفته گذشته یک کشتی نفتکش، هدف تیراندازی سرنشینان یک قایق تندرو قرار گرفت که لباس نظامی بر تن داشتند.

هویت این افراد هنوز مشخص و اعلام نشده است.

تنگه هرمز که از یک سو مابین خلیج فارس و دریای عمان و از سوی دیگر، میان ایران و عمان قرار دارد، از مهم‌ترین آبراه‌های جهان است که بخش عمده‌ای از نفت مصرفی دنیا روزانه از آن می‌گذرد.

بر اساس تقسیم‌بندی صورت گرفته میان نیروهای مسلح ایران، وظیفه تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز بر عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و نیروی دریایی ارتش هم تامین امنیت آب‌های شرقی تنگه هرمز که دریای عمان نامیده می‌شود را بر عهده دارد.

نیروهای دریایی غربی به رهبری ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که در بحرین مستقر است هم امنیت آب‌های بین‌المللی و بخش‌های جنوبی خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان را تامین می‌کنند.

برگزاری رزمایش مشترک ایران و پاکستان در آب‌های دریای عمان، همزمان شده با تمرین نظامی مشترک نیروهای زمینی عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا در مناطق شمال غرب عربستان.

این رزمایش که «مانور دوستی ۳» و «مانور عقاب صحرای ۳» نام دارد، از شنبه ۱۶ فروردین آغاز شده است.

سعد عبدالله القرنی، از فرماندهان ارتش عربستان سعودی گفته که این رزمایش، برای «ارتقای توان نظامی نیروهای رزمی دو کشور و کسب آموزش‌ها و مهارت‌های جنگی‌» برگزار می‌شود.
XS
SM
MD
LG