لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۰۶

ناتو: به یک کشتی تجاری در تنگه هرمز شلیک شده است


سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، از شلیک مهاجمان نا‌شناس به یک کشتی تجاری در تنگه هرمز خبر داده است. «دفتر کشتی‌رانی بین‌المللی» می‌گوید کشتی مورد تهاجم، یک نفت‌کش نفت خام بوده است.

به گزارش یکشنبه ۱۰ فروردین خبرگزاری رویترز، مرکز کشتی‌رانی ناتو اعلام کرده مهاجمانی که بر یک قایق تندرو سوار بودند در روز یکشنبه به یک کشتی تجاری در تنگه هرمز شلیک کرده‌اند.

رویترز به نقل از مرکز کشتی‌رانی ناتو گزارش داده قایق مهاجم که شش فرد مسلح در آن حضور داشتند، خود را به نزدیک کشتی تجاری رساند و دست‌کم دو بار اقدام به تیراندازی کرد اما خدمه کشتی با باز کردن لوله‌های فشار قوی آب به سوی دریا، موفق شدند حمله را دفع کنند.

سازمان ناتو در مورد هویت این کشتی تجاری و هویت مهاجمان توضیح بیشتری نداده‌است.

ناتو اعلام کرده حمله به این کشتی تجاری که در سمت دریای عمان در تنگه هرمز روی داده، حدود ۹۰ دقیقه پس از آن رخ داد که دو قایق تندرو که خدمه آن‌ها لباس نظامی به تن داشتند، به یک کشتی تجاری دیگر در منطقه نزدیک شده بودند.

بخش هشدار کشتی‌رانی تجاری ناتو در بیانیه‌ای گفته‌است که: «دو قایق سبزرنگ که هر کدام سه تا چهار سرنشین مسلح و ملبس به لباس نظامی داشتند خود را به فاصله ۱۵۰ متری کشتی تجاری رساندند اما پس از مدتی این قایق به سوی «آب‌های ایران» رفته‌است.

این گزارش اضافه کرده سرنشینان دو قایقی که به کشتی اول نزدیک شده بودند، هیچ شلیکی انجام ندادند؛ نزدیکی قایق‌ها به این کشتی حدود ۳۰ مایل دریایی در غرب محل شلیک به کشتی تجاری دیگر رخ داده‌است.

یک سخنگوی مرکز کشتی‌رانی ناتو گفت که ملیت خدمه شناورهای غیر تجاری هنوز مشخص نیست و هنوز برای این‌که گفته شود آیا دو حادثه با هم ارتباط دارند زود است. وی افزود که ناتو این حادثه‌ها را در دست بررسی دارد.

تنگه هرمز در جنوب ایران از آبراه‌های استراتژیک جهان است که بخش عمده‌ای از نفت و گاز مصرفی جهان از آن عبور می‌کند.

گرچه دزدی دریایی با استفاده از قایق‌های تندرو در آب‌های خلیج عدن و دیگر نقاط نزدیک به سومالی رواج دارد اما موارد دزدی دریایی در تنگه هرمز در سال‌های اخیر بسیار اندک بوده است.

بیشتر قایق‌های تندرو در آب‌های منطقه تنگه هرمز در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و این نیرو در سال‌های اخیر همواره از در اختیار داشتن تعداد زیادی قایق تندرو برای حفظ امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز سخن گفته است.
XS
SM
MD
LG