لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۰

آمریکا: هدف رزمایش مین‌روبی در خلیج فارس، ایران نیست


دریابان جان میلر، فرمانده ناوگان پنجم ایالات متحده آمریکا، روز یکشنبه، ۲۲ اردیبهشت اعلام کرد هدف رزمایش بزرگ مین‌روبی که در خلیج فارس برگزار می‌شود، ایران نیست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای میلر که در کنفرانسی خبری در منامه، پایتخت بحرین و مرکز فرماندهی ناوگان پنجم آمریکا، حضور یافته بود، تاکید کرد که این رزمایش صرفا دفاعی است و متوجه ایران نیست.

این توضیحات پس از آن ایراد شد که ایران سه‌شنبه گذشته نسبت به هرگونه عمل «تحریک‌آمیز» در خلیج فارس هشدار داد.

اما اکنون جان میلر می‌گوید که ایالات متحده با این رزمایش به هیچ کشوری پیام نمی‌دهد و این‌که موضوع چنین رزمایشی تنها امنیت محیط دریایی است.

او افزود: «این [رزمایش] صرفا دفاعی است، نه عملی تحریک‌کننده و در آب‌های بین‌المللی برگزار می‌شود.»

در جریان رزمایش بزرگ مین‌روبی در خلیج فارس ۴۱ کشور جهان حضور خواهند داشت و از چندی پیش نیز نیروهای دریایی بین‌المللی به رهبری ایالات متحده مراحل آماده‌سازی برای آن را آغاز کردند.

به گفته جان میلر، آن‌چه برای اقتصاد جهانی اهمیت حیاتی دارد، تامین امنیت رفت‌وآمد کشتی‌ها در دریا است.

وی اضافه کرد: «اگر کشوری اقدام به مین‌گذاری در دریا کند، جامعه جهانی باید به سرعت تمام این مین‌ها را از دریا جمع‌آوری کند.»

گزارش‌ها حکایت از آن دارد در این رزمایش بزرگ مین‌روبی که تا اواخر ماه مه میلادی ادامه می‌یابد ۳۵ ناو، ۱۸ زیردریایی بدون سرنشین و بیش از ۱۰۰ غواص متخصص خنثی‌سازی تله‌های انفجاری مشارکت خواهند داشت.

این در حالی است که خبرگزاری فارس به‌تازگی از انجام رزمایش مین‌روبی توسط نیروی دریایی ارتش ایران در شرق تنگه هرمز خبر داده است.

این خبرگزاری به نقل از حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران، نوشت که ایران با آماده‌سازی یک سامانه در معابر ورودی بنادر خود، توان پاکسازی آن مناطق از مین را پیدا کرده است.

آقای سیاری همچنین حضور کشورهای فرامنطقه‌ای در خلیج فارس را باعث «ناامنی در منطقه» خواند که این سخن به رزمایش مین‌روبی ایالات متحده و ۴۰ کشور دیگر جهان اشاره داشت.
XS
SM
MD
LG