لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۳

ارتش آمریکا در آب‌های خاورمیانه رزمایش مین‌روبی برگزار می‌کند


ارتش آمریکا روز دوشنبه، ۱۶ بهمن‌ماه، اعلام کرد که طی ماه مه، سه ماه دیگر، یک رزمایش مین‌روبی را با شرکت بیش از ۲۰ کشور در «آب‌های بین‌المللی خاورمیانه» برگزار خواهد کرد که هدف از آن «ارتقای امنیت دریایی» این منطقه است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا، سنت‌کام، خبر داد که نام این رزمایش «آی‌ام‌سی‌ام‌ای‌ایکس ۱۳» (IMCMEX 13) است و تمرکز آن بر «اقدامات ضد مین، امنیت عملیات دریایی، و حفاظت از زیرساخت‌های دریانوردی» خواهد بود.

ژنرال جیمز متی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، گفت: «کوشش‌های امسال بار دیگر نشان می‌دهد که این مأموریت از همکاری مداوم جهانی برخوردار است و جامعه جهانی حمایتی قوی از تجارت آزاد به عمل می‌آورد.»

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا جزئیات بیشتری درباره این مانور مین‌روبی ارائه نکرد.

به نوشته رویترز، این رزمایش به عنوان «مانور دفاعی» توصیف شده و ادامه رزمایش «آی‌ام‌سی‌ام‌ای‌ایکس ۱۲» است که در ماه سپتامبر توسط وزارت دفاع آمریکا و حدود ۲۰ کشور دیگر در خلیج فارس برگزار شد.

هدف از آن رزمایش قبلی، «حفظ حرکت آزادانه کشتی‌ها در آبراه‌های بین‌المللی خاورمیانه» اعلام شده بود.

در همین حال جرج لیتل، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، در آستانه رزمایش مین‌روبی ماه سپتامبر گفت که «هدف از این تمرین، فرستادن پیام به ایران نیست و منظور از آن، افزودن ظرفیت همکاری در میان کشورهای شرکت‌کننده در مانور است».

اما در همین حال پیش از این جمهوری اسلامی ایران در واکنش به تحریم‌های نفتی علیه خود تهدید کرده بود که ممکن است تنگه هرمز که بخش مهمی از نفت جهان از آن می‌گذرد را به روی کشتی‌ها ببندد.

این موضوع باعث نگرانی کشورهای بسیاری در جهان شده و آمریکا نیز در این باره به ایران هشدار داده است.

پنجم دی‌ماه سال‌ جاری، نیروی دریایی سپاه پاسداران در خلیج فارس و نیروی دریایی ارتش ایران در دریای عمان و اقیانوس هند رزمایش دریایی برگزار کردند.

در آن تاریخ حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، در پاسخ به این پرسش یکی از خبرنگاران که آیا این رزمایش ایران واکنشی به مانور مین‌روبی آمریکاست یا نه، گفت: «این رزمایش، رزمایش مین‌روبی نیست و بر اساس برنامه‌ریزی سالانه برگزار خواهد شد.»

به گفته آقای سیاری، سال گذشته در جریان رزمایش مشابهی از ارتش ایران ناوهای «کشورهای فرامنطقه‌ای» به منطقه عملیاتی نزدیک شدند، اما با تذکر نیروی دریایی ارتش ایران از منطقه دور شدند.

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده بخشی از ارتش آمریکاست که در حوزه خاورمیانه و آسیای مرکزی مستقر است. طبق گزارش‌ها، ارتش آمریکا در حال حاضر حدود ۵۰ هزار پرسنل نظامی و ناوهای متعدد جنگی در آب‌های خاورمیانه مستقر دارد.
XS
SM
MD
LG