لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۶

دو رزمایش سپاه و ارتش ایران در خلیج فارس و دریای عمان


فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران در رزمایش دریایی سال ۹۰
فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران در رزمایش دریایی سال ۹۰
نیروی دریایی سپاه پاسداران در خلیج فارس و در حوزه گازی مشترک با قطر یک رزمایش آغاز کرده است و فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران نیز از یک رزمایش دریایی دیگر در دریای عمان و اقیانوس هند خبر داده است که از روز جمعه برگزار می‌شود.

رزمایش دریایی سپاه با نام «فجر ۹۱» به مدت چهار روز در شعاع آب‌های ایران در منطقه عسلویه و پارس جنوبی برگزار می‌شود. رزمایش دریایی ارتش نیز با نام «ولایت ۹۱» شش روز طول می‌کشد و در آب‌های شرق تنگه هرمز، دریای عمان و شمال اقیانوس هند برگزار می‌شود.

منابع خبری ایران نوشته‌اند رزمایشی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از روز سه‌شنبه آغاز کرده است، «از جمله برنامه‌هایی است که به طور متناوب در مناطق مختلف نیروی دریایی سپاه به اجرا در می‌آید».

حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران درباره تقسیم کار بین این دو نهاد نظامی در حوزه دریایی گفته است: «از غرب تنگه هرمز تحت نظارت و کنترل سپاه است و از مرکز این تنگه و ناوگان شمال تا دریای عمان در اختیار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی است.»

آقای سیاری گفته است: «نیروی دریایی سپاه مکمل نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی است و در حوزه اطلاعاتی، عملیاتی و آموزشی به نیروی دریایی ارتش در صورت لزوم کمک خواهد کرد.»

علیرضا ناصری فرمانده منطقه چهارم نیروی دریایی سپاه، هدف از این رزمایش و رزمایش‌های مشابه را «حضور فعال در حوزه دریایی و کسب آمادگی‌های دفاعی در برابر تهدیدات احتمالی» بر شمرده است.

حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی نیز در پاسخ به این سوال یکی از خبرنگاران درباره این‌که آیا رزمایش آینده ارتش ایران واکنشی به رزمایش مین‌روبی آمریکاست یا نه، گفته است: «این رزمایش، رزمایش مین‌روبی نیست و بر اساس برنامه‌ریزی سالانه برگزار خواهد شد.»

آقای سیاری گفته است که ایران در این رزمایش موشک‌هایی را آزمایش می‌کند و از ناوها و زیردریایی‌هایش نیز استفاده می‌کند.

آقای سیاری با اشاره به این که «بیش از ۹۰ درصد» از صادرات و واردات ایران از طریق دریا انجام می‌شود، بر ماهیت دفاعی این رزمایش دریایی تاکید کرده است.

او گفته است که کشورهای همسایه ایران در این رزمایش حضور ندارند و «ناوهای کشورهای فرامنطقه‌ای که مطابق قوانین بین‌المللی در آب‌های منطقه حضور داشته باشند به مسیر خود ادامه می‌دهند اما اجازه نمی‌دهیم که به منطقه عملیاتی نزدیک شوند.»

به گفته آقای سیاری، سال گذشته در جریان رزمایش مشابهی از ارتش ایران ناوهای «کشورهای فرامنطقه‌ای» به منطقه عملیاتی نزدیک شدند اما با تذکر نیروی دریایی ارتش ایران آنها از منطقه دور شدند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران گفته است که این رزمایش در محدوده‌ای به پهنای یک میلیون کیلومتر مربع برگزار می‌شود.

تنگه هرمز که هر دو رزمایش اخیر ایران در اطراف آن برگزار می‌شوند، یکی از مناطق سوق‌الجیشی است که به خصوص در ماه‌های اخیر و پس از تهدیدهای مقاماتی از جمهوری اسلامی درباره بستن آن، خبرها درباره‌اش بالا گرفته است.

یک‌پنجم نفت جهان از طریق تنگه هرمز صادر می‌شود.

مقام‌های ایرانی پیش از وضع تحریم‌های شدید آمریکا و اروپا علیه صادرات نفت و گاز ایران، تهدید کرده بودند که در صورت اعمال چنین تحریم‌هایی، می‌توانند از تسلط جغرافیایی خود بر تنگه هرمز استفاده کنند و اجازه عبور نفت دیگر کشورها را ندهند.

چنین تهدیدهایی واکنش شدید کشورهای منطقه و همچنین فرماندهان عالی‌رتبه نظامی آمریکا را در پی داشت.

طبق گزارش‌ها، ارتش آمریکا در حال حاضر حدود ۵۰ هزار پرسنل نظامی و ناوهای متعدد جنگی در آب‌های خاورمیانه مستقر دارد.
XS
SM
MD
LG