لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۵

کشیش ورویر آوانسیان به سه سال و نیم زندان محکوم شد


وروير آوانسيان
وروير آوانسيان
شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، وروير آوانسيان، کشيش بازنشسته کليسای جماعت ربانی، را به سه سال ونیم زندان محکوم کرد.

سایت محبت نیوز که اخبار مربوط به مسیحیان را پوشش می دهد، روز پنجشنبه، خبر حکم زندان آقای آوانسیان را منتشر کرد.
يک منبع آگاه نيز در گفت‌وگو با راديو فردا، صدور اين حکم توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران برای وروير آوانسيان را تاييد کرد.
بر اساس اين گزارش، آقای آوانسيان، شنبه ۱۶ شهريور سال جاری به طور «غير علنی» محاکمه و حکم محکوميتش، پنج‌شنبه ۱۴ آذر به او ابلاغ شد و همچنين از سوی دادگاه انقلاب به اين کشيش ابلاغ شده بود که تا صدور رای نهايی، از برگزاری هرگونه جلسه و تماس با ساير مسيحيان خودداری کند.
سايت محبت نيوز نوشته که کشيش وروير آوانسيان، بيش از ۱۷ سال به عنوان کشيش رسمی در کليساهای ارامنه و فارسی زبان ايران فعاليت می‌کرده اما در حال حاظر به دليل «کسالت‌های جسمی و نارسايی شديد قلبی، بيماری ديابت و چندين جراحی که تاکنون انجام داده»، خود را از سمت کشيشی بازنشسته کرده است.
سايت محبت نيوز افزوده که پس از پايان نخستين جلسه دادگاه، وقتی قاضی از اين کشيش ايرانی - ارمنی خواسته بود تا مجددا به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب مراجعه کند، آقای آوانسيان به او گفته بود به دليل داشتن وقت قبلی برای انجام دياليز در بيمارستان قادر نخواهد بود تا در آن تاريخ به دادگاه مراجعه کند و دادگاه نيز از آقای آوانسيان خواسته بود تا برای اثبات صحت سخنانش، گواهی و يا مدارک پزشکی خود را ارائه دهد و او را تهديد کرد در غير اين صورت، دادگاه «اقدام مقتضی» را انجام خواهد داد.
کشيش وروير آوانسيان، هفتم دی ماه ۱۳۹۱ و هنگامی که همراه با تعدادی از نوکيشان مسيحی فارسی زبان، کريسمس را در خانه‌ای در تهران جشن گرفته بودند، بازداشت شد.
فشار نهادهای امنيتی و قضايی بر مسيحيان و به خصوص نوکيشان مسيحی ايران در سال های اخير شدت گرفته است. افرادی که با تغيير دين خود از اسلام به مسيحيت می‌گروند، با اتهام «ارتداد» مواجه می‌شوند که مجازات آن ممکن است مرگ باشد.
XS
SM
MD
LG