لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۰

روحانی: دنبال تفاهم منصفانه و عادلانه‌ایم


حسن روحانی، رئيس جمهور ايران، روز چهارشنبه، با اشاره به سخنان اخير رهبر جمهوری اسلامی، گفت که ايران «به دنبال مذاکره جدی و تفاهم منصفانه و عادلانه» با قدرت‌های جهانی بر سر برنامه هسته‌ايش است.

اين سخنان آقای روحانی يک روز پس از آن بيان شد که آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، آخرين خطوط قرمز تيم مذاکره‌کننده ايران در گفتگوهای هسته‌ای را به طور علنی بيان کرد.

آقای خامنه‌ای گفت که «لغو» تحريم‌ها عليه ايران «نبايد به اجرای تعهدات ايران و تاييد آژانس بين‌المللی انرژی اتمی منوط شود»، جمهوری اسلامی «محدوديت‌های بلندمدت ۱۰، ۱۲ ساله را قبول ندارد» و «بازرسی‌های غير متعارف، پرس‌وجو از شخصيت‌های ايران و بازرسی از مراکز نظامی» نيز ممنوع است.

به دنبال اين سخنان، رئيس جمهور ايران گفته که «همانطور که مقام معظم رهبری ديشب فرمودند، بحث ما مذاکره است. ما نمی‌خواهيم صرفا اعلام موضع کنيم، بلکه به دنبال مذاکره جدی و تفاهم منصفانه و عادلانه هستيم.»

آقای روحانی گفته که «نمی‌پذيريم تاخير يا تعجيل در مذاکرات به منافع کشور لطمه بزند» و افزوده است: «بايد با صبر، حوصله و متانت و با کمک همه و با حمايت و هدايت مقام معظم رهبری ... کار را به پيش ببريم.»

اين در حالی است که جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، در واکنش به سخنان رهبر جمهوری اسلامی، گفته که اين سخنان برای «استفاده‌های داخلی» است و ايالات متحده «تحت تاثير» آنها قرار نمی‌گيرد.

آقای کری تاکيد کرده که ايران بايد به «تعهدهای» تفاهم لوزان پايبند بماند زيرا در غير اين صورت «توافقی هم صورت نخواهد گرفت.»

سايت رجانيوز، نزديک به جبهه پايداری نيز در گزارشی، با استناد به فکت‌شيت‌های منتشرشده توسط ايران و آمريکا از توافق لوزان و سخنان مقام‌های ايران و آمريکايی و نوشته که محدوديت‌های مورد اشاره آقای خامنه‌ای در لوزان مورد قبول تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی قرار گرفته است.

XS
SM
MD
LG