لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۲

ایران برای ادامه اعزام زائران عمره به عربستان شرط گذاشت


حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران، ادامه اعزام زائران حج عمره به عربستان سعودی را به «صدور حکم و اطمینان از اجرای مجازات دو مامور خاطی فرودگاه جده و تامین کامل امنیت زوار ایرانی» منوط دانست.

آقای امیرعبداللهیان روز جمعه، ۲۷ شهریور، با اشاره به حادثه اخیر در مکه از «سهل‌انگاری جهات ذی‌ربط سعودی و عدم رعایت ایمنی حجاج» انتقاد و بر «مسئولیت دولت عربستان در این خصوص» تاکید کرد.

بر اثر سقوط یک جرثقیل بزرگ بر سر زائران حج در محوطه مسجدالحرام در شهر مکه در روز ۲۰ شهریور، ۱۱۸ نفر کشته و صد‌ها نفر دیگر مجروح شدند. ۱۱ نفر از قربانیان این حادثه ایرانی بودند.

آقای امیرعبداللهیان همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ایرنا خبر داد که جنازه هفت نفر از ایرانی‌های کشته شده در این حادثه، صبح جمعه وارد ایران شده است.

تاکید معاون وزارت امور خارجه ایران بر «اجرای مجازات دو مامور خاطی فرودگاه جده» در حالی است که دادستان جده برای آنها درخواست صدور حکم اعدام کرده است.

اما تازه‌ترین انتقاد آقای امیرعبداللهیان از عربستان سعودی پس از آن بیان شد که این کشور از ورود یک فروند هواپیمای حامل حجاج ایرانی به حریم هوایی خود ممانعت کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر ایران، مقام‌های سعودی علت این مسئله را «مجوز نداشتن» هواپیما که ۲۶۰ سرنشین داشت، اعلام کرده‌اند.

عربستان سعودی در فروردین‌ماه سال جاری نیز از فرود یک هواپیمای ایرانی دیگر جلوگیری کرده بود.

روابط این پادشاهی ثروتمند عرب با جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر به شدت متشنج بوده است.

XS
SM
MD
LG