لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۱

ایران: بیانیه شورای همکاری خلیج فارس فاقد مصداق است


مرضیه افخم
مرضیه افخم

وزارت خارجه ایران به بیانیه شورای همکاری خلیج فارس که ایران را متهم به ایجاد بی‌ثباتی در کشورهای عضو این شورا کرده، واکنش نشان داده و آن را «بی‌اساس و فاقد مصداق» توصیف کرده است.

بیانیه شورای همکاری خلیج فارس به طور مشخصی به رخدادهای اخیر در کویت اشاره کرده است.

دادستانی کویت به تازگی نام ایران را در رابطه با پرونده کشف سلاح و مهمات در آن کشور مطرح کرده است.

پیش از این ایران به چنین چیزی انتقاد کرده و این اتهام را «بی‌اساس» خوانده بود.

تهران در عین حال گفته است مخالفان «روابط خوب» دو کشور ایران و کویت «ورای این تحرکات غیرسازنده» قرار دارند.

با این همه بیانیه «شدید‌اللحن» پایانی شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، عربستان سعودی، بار دیگر این موضوع را به میان کشیده است.

ساعاتی پس از انتشار این بیانیه، در ۲۵ شهریور ماه، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، به خبرنگاران گفت «جای تعجب است که در فضای پس از پایان مذاکرات هسته‌ای تنها دو سه کشور همسایه جنوبی ما به بهانه‌های مختلف عصبانیت خود را از این روند و تبعات مثبت منطقه‌ای آن ابراز می‌دارند و تلاش می‌کنند به سیاست شکست‌خورده تهدیدانگاری جمهوری اسلامی ایران ادامه دهند».

خانم افخم اشاره‌ای به نام «دو سه کشور همسایه جنوبی» نکرده است. اما رابطه ایران با کشورهای هم‌جوار در مرزهای آبی خود در جنوب، به طور عمده به جز عمان، با دیگر کشورها، به ویژه عربستان سعودی، با تنش‌های گوناگونی همراه است.

خانم افخم می‌گوید برخی از کشورها که به گفته او در روند مذاکرات اتمی تهران و شش قدرت جهانی، «سنگ‌اندازی» می‌کردند، اکنون از «پیشرفت دیپلماسی و آثار رویکرد سازنده و منطقی ایران عصبانی شده‌اند».

وزارت خارجه ایران به موضوع جزایر سه‌گانه جنوبی نیز اشاره کرده و گفته است «تکرار ادعاها در مورد جزایر ایرانی نمی‌تواند در واقعیت‌های تاریخی و مسلم و حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بر آنها خدشه‌ای وارد کند.»

امارات متحده عربی چند سال است که ادعای مالکیت بر جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، را مطرح کرده است.

مقام‌های ایرانی همواره چنین چیزی را قویا رد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG