لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۱

اعتراض ایران به اتهامات مطرح‌شده در «پرونده کشف سلاح در کویت»


سفارت ایران در کویت با ابراز نارضایتی از درج نام جمهوری اسلامی در پرونده کشف سلاح و مهمات در کشور کویت، تأکید کرده که هیچ اطلاعی از هویت فردی که در این پرونده شهروند ایران معرفی شده ندارد و ادعاها در این زمینه را «استمرار تبلیغات منفی رسانه‌ای» علیه روابط دو کشور می‌داند.

دادستانی کویت روز سه‌شنبه دهم شهریور ماه در اطلاعیه‌ای، ۲۴ تن از جمله یک تبعه ایرانی را به «جاسوسی برای جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان»، با هدف «اقدامات خمصانه بر ضد کشور کویت» و «قاچاق مواد منفجره و سلاح و مهمات» به داخل این کشور متهم کرد.

در اطلاعیه دادستانی کویت اشاره شده بود که متهمان که شماری از آنها به عضویت در حزب‌الله متهم شده‌اند، همگی جز یک نفر از شهروندان کویت هستند و یک نفر از متهمان تابعیت ایرانی دارد.

اما اکنون در اطلاعیه سفارت جمهوری اسلامی در کویت که روز پنجشنبه ۱۲ شهریور در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته، آمده است که نمایندگی جمهوری اسلامی در کویت «تاکنون هیچ گونه اطلاع رسمی درباره هویت فرد ادعایی ایرانی و جزئیات دستگیری و نقش نامبرده در اتهام‌های وارده از سوی مراجع ذی صلاح دریافت نکرده است».

سفارت ایران همچنین خواستار آن شده که مقام‌های کویتی «دسترسی‌های لازم در این زمینه» را فراهم کنند.

«روابط دو کشور پذیرای این اتهامات نیست»

در بخش دیگری از اطلاعیه سفارت ایران در کویت، اتهامات مطرح شده در اطلاعیه دادستانی این کشور «استمرار هدفمند تبلیغات منفی برخی رسانه‌ای کویت» علیه روابط دو کشور توصیف شده و از اتهاماتی که به گفته نمایندگی ایران «هیچکدام از آنها تا کنون در مراجع ذی‌صلاح ثابت نشده است» ابراز تأسف شدید شده است.

نمایندگی ایران در کویت همچنین تأکید کرده که روابط ایران و کویت «پذیرای این گونه اتهامات» که در کیفرخواست دادستانی کویت آمده، نیست.

این اطلاعیه همچنین یادآور شده که جمهوری اسلامی بر «امنیت همه کشورهای منطقه» تأکید دارد و علاقه‌مند به «ایفای نقش سازنده در تحکیم ثبات و آرامش در منطقه» است.

این در حالی است که برخی از نمایندگان پارلمان کویت خواستار اقدام دیپلماتیک دولت این کشور در برابر تهران، به دلیل اتهامات وارده در این پرونده هستند.

از جمله به گزارش خبرگزاری فرانسه حمود الحمدان، نماینده اسلام‌گرای پارلمان کویت، خواستار قطع «ارتباطات دیپلماتیک کویت و تهران» و اخراج شماری از اتباع ایرانی ساکنان این کشور شده است. کشوری که در شرایط کنونی میزبان ۵۰ هزار نیروی کار ایرانی است.

روابط ایران و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در سال‌های اخیر دارای فراز و فرود بسیار بوده و از جمله در مقاطعی برخی از کشورهای منطقه ایران را به دخالت در امور داخلی خود متهم کرده‌اند.

در مورد کویت گرچه دولت‌ها ایران و کویت روابط کم‌تنش‌تری در مقایسه با روابط تهران با دیگر کشورهای منطقه دارند، اما به تازگی در پی انفجاری در پایتخت بحرین در روز هفتم شهریور، رئیس کمیسیون روابط خارجی پارلمان کویت، با متهم کردن ایران به دست داشتن در این انفجار، جمهوری اسلامی را «دشمن واقعی» کشورهای عرب سنی در منطقه خلیج فارس توصیف کرد.

با این حال وزیر خارجه ایران در اوائل خردادماه در حاشیه اجلاس سازمان همکاری اسلامی، از کویت به عنوان کشوری یاد کرده که روابط آن با تهران در حال گسترش است.

XS
SM
MD
LG