لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۵۱

نماینده ارشد پارلمان کویت: ایران «دشمن واقعی» کشورهای منطقه است


ساختمان مجلس ملی کویت
ساختمان مجلس ملی کویت

رئیس کمیسیون روابط خارجی پارلمان کویت، ایران را «دشمن واقعی» کشورهای عرب سنی در منطقه خلیج فارس توصیف کرده است.

حمد الهرشانی، روز هشتم شهریور ماه در بیانیه‌ای گفته است «برای همه روشن شده است که ایران دشمنی‌ست که در حال توطئه کردن برای سرنگونی دولت‌ها و نابودی منابع ما است و دشمن واقعی منطقه است.»

خبرگزاری فرانسه در توصیف بیانیه این نماینده پارلمان کویت می‌گوید، این سخنان «سخت‌ترین انتقادها طی سال‌های گذشته» از سوی کشوری‌ست، که به طور عمومی با ایران روابط بهتری در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه خلیج فارس دارد.

او انفجار روز جمعه در بحرین را نیز «شاهدی دیگر بر خشونت ایران» توصیف کرده است.

در پی انفجار جمعه شب در یک منطقه عمدتا شیعه‌نشین بحرین، یک مامور پلیس کشته و هفت نفر نیز زخمی شدند.

پیش از انتشار بیاینه رئیس کمیسیون روابط خارجی کویت، وزیر اطلاعات بحرین گفته بود که مواد منفجره مورد استفاده در این حمله «بسیار مشابه» موادی است که «از ایران آمده بود» و ماه گذشته به دست مقام‌های این کشور توقیف شد.

ایران پیشتر اتهام‌های بحرین در مورد انتقال مواد منفجره و سلاح به آن کشور را رد کرده بود.

حمد الهرشانی در بیانیه خود، ایران را متهم به ایجاد «آشوب» در منطقه کرده و از کشورهای عرب منطقه خواسته تا همکاری‌های امنیتی خود را افزایش دهند.

دولت‌ها ایران و کویت روابط کم‌تنش‌تری در مقایسه با روابط تهران و دیگر کشورهای منطقه دارند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران که به تازگی در سفری، از کویت نیز دیدار کرده است، روابط تهران و کویت را «رو به رشد» توصیف کرده بود.

تهران بر سر مسائل مختلف، از جمله حمایت از گروه‌های شیعه در بحرین و دیگر کشورهای خاورمیانه، حوثی‌ها در یمن و حکومت بشار اسد در سوریه، روابط پرتنشی با دیگر کشورهای منطقه دارد.

عربستان سعودی و عمده کشورهای سنی منطقه از مخالفان حوثی‌ها و نیز حکومت اسد به شمار می‌روند؛ در یمن علیه شورشیان حوثی حملات هوایی انجام داده و در سوریه از برخی شورشیان مخالف اسد حمایت می‌کنند.

آقای هرشانی به طور عمده از مدافعان سیاست‌های عربستان سعودی به شمار می‌رود. او در ماه میلادی مه، با نماینده دیگری که مخالف حملات هوایی ائتلاف به رهبری ریاض به شورشیان حوثی در یمن بود، درگیری فیزیکی پیدا کرده بود.

XS
SM
MD
LG