لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۶

انتقاد رئیس مجلس ایران از عربستان در پی حادثه مکه


در پی سقوط جرثقیل در شهر مکه و کشته شدن دست‌کم ۱۰۷ نفر که حداقل ۸ نفر از آنها ایرانی هستند، علی لاریجانی رئیس مجلس ایران، دولت عربستان سعودی را به «کوتاهی و قصور» متهم کرد.

آقای لاریجانی در پیام کوتاهی که ۲۲ شهریور ماه در این مورد منتشر کرده آورده است «دولت عربستان باید تمهیدات لازم را برای تامین جان حجاج فراهم می‌کرد که با کوتاهی و قصور خود باعث بروز این حادثه شد.»

اندکی پیش از آن رئیس دفتر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اعلام کرده بود او در تماسی تلفنی «در جریان آخرین وضعیت آسیب‌دیدگان حادثه مکه» قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، رئیس‌جمهوری و هیئت دولت نیز با خانواده قربانیان حادثه ابراز همدردی کرده‌اند.

رئیس ستاد مکه سازمان حج و زیارت ایران، روز یک‌شنبه، گفت شمار ایرانیان کشته شده در پی حادثه به پنج نفر رسیده و «هفت نیر دیگر نیز مفقود» هستند.

اندکی پس از آن خبرگزاری فارس گزارش داد که اجساد سه ایرانی دیگر که پیشتر در میان مفقودین بودند پیدا شده و شمار کل قربانیان به هشت نفر رسیده است.

همچنان خبری از وضعیت سه مفقود دیگر منتشر نشده است.

سقوط جرثقیل در مسجد‌الحرام در مکه، با ده‌ها کشته، روز جمعه ۲۰ شهریور ماه رخ داد.

عمده قربانیان حادثه شهروندان هند و پاکستان هستند.

یکی از ویدئوهای غیرحرفه‌ای منتشر شده بر شبکه‌های اجتماعی از لحظه وقوع سانحه

در پی این حادثه گروهی از نمایندگان اصولگرای مجلس شورای اسلامی انتقادات شدیدی از مقام‌های سعودی کردند.

خبرگزاری‌ها به نقل از مقام‌های سعودی گفته‌اند آنها در مورد امنیت صدها هزار زائری که از کشورهای مختلف وارد مکه می‌شوند اطمینان خاطر داده‌اند.

مقام‌های سعودی وضعیت هوا و توفان را دلیل اصلی سقوط جرثقیل اعلام کرده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها تا کنون بیش از ۹۰۰ هزار زائر برای انجام مراسم حج وارد آن کشور شده‌اند.

برخی رسانه‌ها، از جمله روزنامه وال‌استریت‌جورنال، می‌گویند وقوع این حادثه در ۱۱ سپتامبر، همزمان با حملات تروریستی به خاک آمریکا توسط القاعده، به شایعات در مورد احتمال ارتباط خانواده اسامه بن‌لادن، صاحب شرکت اصلی مسئول ساخت‌وسازها در مسجد‌الحرام، با سقوط جرثقیل دامن زده است.

شبکه خبری ای‌بی‌سی نیز می‌گوید جرثقیل به شرکت «گروه سعودی بن‌لادن» تعلق داشت که از آن خانواده رهبر کشته‌شده القاعده است.

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر گفته است دولت آن کشور در مورد پاسخ‌گو کردن کسانی که در حادثه مقصر هستند «هیچ تردیدی نخواهد کرد».

XS
SM
MD
LG