لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۶

سپاه: تسلیح کرانه باختری را تسریع می‌کنیم


امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوا فضای سپاه
امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوا فضای سپاه

اميرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نيروی هوافضای سپاه گفته‌است که در واکنش به «تجاوز» هواپيمای بدون سرنشين اسرائيلی به آسمان ايران، جمهوری اسلامی «تسليح کرانه باختری را تسريع» خواهد کرد و «حق هرگونه پاسخی» را نيز برای خود قائل است.

روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، يکشنبه دوم شهريور، اعلام کرد که «يک فروند پهپاد جاسوسی» اسرائيل در نزدیکی نطنز توسط پدافند سپاه سرنگون شده است.

به گزارش خبرآن‌لاین، فرمانده نيروی هوافضای سپاه روز دوشنبه در ارتباط با این پهپاد گفت که «برد عملیاتی این پهپاد جاسوسی نشان می‌دهد که از سرزمین‌های اشغالی [اسرائیل] حرکت نکرده، بلکه مبدأ پرواز، یکی از کشورهای منطقه بوده‌است و در این خصوص سرنخ‌هایی به دست آورده‌ایم که در حال بررسی آن هستیم.»

او در ادامه گفت: «پهپاد ساقط شده مجهز به دو دوربین جلونگر و پهلونگر است و به دلیل آنکه با هدف جاسوسی طراحی شده امواج رادار را جذب کرده و قابل رهگیری نیست.»

تصویری که رسانه‌های ایران می‌گویند مربوط به پهپاد سرنگون‌شده در نطنز است
تصویری که رسانه‌های ایران می‌گویند مربوط به پهپاد سرنگون‌شده در نطنز است

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای حاجی‌زاده، روز دوشنبه هم‌چنین توضيح داده است که «پس از اعلام خبر [ورود هواپيما به حريم هوايی ايران] از سوی شبکه يکپارچه پدافند کشوری که مسئوليت آن با ارتش است و رهگيری توسط رادارهای منطقه، اين پهپاد جاسوسی با موشک زمين به هوای پدافند نيروی هوا فضای سپاه سرنگون شد.»

به گفته فرمانده نيروی هوافضای سپاه، با توجه به «سوخت زياد و اصابت موشک به آن، هواپيما آتش گرفته و منهدم شده است.»

آقای حاجی‌زاده در عين حال گفته که «قطعاتی از اين پهپاد بصورت سالم بدست آمده است که در حال تجزيه و تحليل آن هستيم.»

در اطلاعيه روابط عمومی سپاه آمده بود که «هواپيمای منهدم شده از نوع پنهانکار و رادارگريز بوده و قصد نفوذ به حريم منطقه‌ هسته‌ای نطنز» را داشته‌است.

فرمانده نيروی هوافضای سپاه روز دوشنبه هواپيمای ساقط شده را از نوع «هرمس» اعلام کرد.

خبرگزاری‌های فرانسه و آسوشیتدپرس هم به نقل از مقام‌های دولت اسرائیل گزارش داده‌اند که این کشور از اظهارنظر در مورد خبر سقوط این پهپاد خودداری می‌کند.

آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، چهارشنبه اول مرداد، خواستار «مقاومت قاطع و مسلحانه» در برابر اسرائيل تا پيش از «نابودی» آن شد و گفت که فلسطينی‌ها بايد کرانه باختری را نيز مثل نوار غزه، «مسلح» کنند.

آقای خامنه‌ای اين سخنان را در واکنش به جنگ اخير ميان اسرائيل و حماس بيان کرد.

کرانه باختری رود اردن بر خلاف نوار غزه که در کنترل جنبش اسلامگرای حماس قرار دارد، تحت کنترل تشکيلات خودگردان فلسطينی است.

تشکيلات خودگردان فلسطينی، موجوديت اسرائيل را به رسميت می‌شناسد و به دنبال تشکيل دو کشور مستقل اسرائيل و فلسطين در کنار يکديگر است اما حماس، اسرائيل را به رسميت نمی‌شناسد.

XS
SM
MD
LG