لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۲

واکنش تهران و دمشق به «حملات هوایی اسرائیل» به خاک سوریه


جمهوری اسلامی ايران و سوريه روز دوشنبه ۱۷ آذر حملات هوايی اسرائيل به مناطقی از خاک سوريه را محکوم کردند و روسيه نيز خواستار توضيح درباره اين حمله شده است.

به گزارش خبرگزاری ايرنا، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در گفت‌وگوی تلفنی با همتای سوری خود، ضمن محکوم کردن آنچه «تجاوز رژيم صهيونيستی به خاک سوريه» خوانده، اين واقعه را نشانه «هم‌سويی، هم‌داستانی و هماهنگی» بين اسرائيل با «گروه‌های تکفيری و تروريست‌ها» توصيف کرده است.

وليد المعلم، وزير امور خارجه سوريه، نيز به همتای ايرانی خود گفته که هدف اسرائيل از حمله هوايی به مواضعی درون اين کشور «چيزی جز روحيه دادن به تروريست‌ها و جبران شکست آنها در مقابل دفاع قهرمانانه مردم و ارتش سوريه» نبوده است.

رسانه های دولتی سوريه روز يکشنبه ۱۶ آذرماه از حمله هوايی جنگنده‌های اسرائيلی به دو نقطه در حومه دمشق و مرز با لبنان خبر دادند.

اسرائيل در سال‌های اخير و در چند مورد، محموله‌های تسليحاتی و موشکی را که احتمال انتقال آنها از سوريه به حزب‌الله لبنان وجود داشته، درون خاک سوريه هدف حملات هوايی خود قرار داده است.

دولت و ارتش اسرائيل بر اساس رويه قديمی، از تاييد يا تکذيب گزارش‌های اين چنينی خودداری می‌کنند.

يووال استاينيتز، وزير اطلاعات اسرائيل نيز روز دوشنبه در راديو اسرائيل حاضر نشد توضيحی درباره اين گزارش‌ها بدهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، الکساندر لوکاشويچ، سخنگوی وزارت امور خارجه روسيه نيز روز دوشنبه گفته که مسکو «عميقا نگران اين تحول خطرناک است که نياز به تحقيقات دقيق دارد».

آقای لوکاشويچ افزوده که «استفاده از زور در روابط بين‌الملل غير قابل قبول و شايسته محکوميت آشکار» است.

روسيه و ايران، بزرگترين حاميان دولت بشار اسد در جنگ داخلی سه سال اخير سوريه هستند که بيش از ۲۰۰ هزار کشته و ميليون‌ها مجروح و آواره برجا گذاشته است.

حمله هوايی اخير اسرائيل به درون خاک سوريه در حالی رخ داده که ائتلاف به رهبری آمريکا در ماه‌های اخير، صدها حمله هوايی به مواضع گروه حکومت اسلامی، خوراسان و ديگر گروه‌های افراطی اسلامگرا در اين کشور انجام داده است.

XS
SM
MD
LG