لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۲

کنگره آمریکا لایحه اتحاد راهبردی با اسرائیل را تصویب کرد


قانون‌گذاران آمریکایی، چهارشنبه ۱۲ آذر ماه، لایحه‌ای را تصویب کردند که اسرائیل را به «شریک اصلی راهبردی» ایالات متحده تبدیل کرده و قصد دارد بر روابط دو طرف، که اخیرا -بنا بر گزارش‌هایی- با تنش‌هایی روبه‌رو بوده، عمق بیشتری دهد.

این لایحه اکنون برای نهایی شدن باید به امضای باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، برسد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سناتور باربارا باکسر، که تلاش‌ها برای تصویب این لایحه را رهبری می‌کرده از هر دو مجلس کنگره آمریکا خواسته بود «یک‌صدا» برای مستحکم کردن روابط آمریکا و نزدیک‌ترین متحدش در خاورمیانه، اقدام کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این لایحه، همکاری‌های دفاعی، امنیتی، انرژی، تحقیقات و توسعه، تجاری، کشاورزی، مدیریت آب و دانشگاهی را افزایش می‌دهد.

در عین حال بر اساس آن ذخیره تسلیحاتی ایالات متحده با ۲۰۰ میلیون دلار افزایش در ارزش به مجموع ۱.۸ میلیارد دلار می‌رسد؛ در نتیجه پنتاگون آمادگی بیشتری برای انجام عملیات نظامی در خاورمیانه خواهد داشت.

آمریکا از دو دهه پیش انبار تسلیحات نظامی در اسرائیل دارد که در مواردی با مجوز پنتاگون، ارتش آن کشور نیز قادر است از آن استفاده کند.

پیشتر در تابستان گذشته کنگره آمریکا کمک مالی ۲۲۵ میلیون دلاری برای تولید راکت‌های سامانه «گنبد آهنین» اسرائیل را تصویب کرده بود.

اد رویس، رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان، در بیانیه‌ای گفته است «باید همواره تلاش کنیم تا این اطمینان را به وجود آوریم که پشتیبانی ما از اسرائیل به راه خود ادامه می‌دهد؛ با تهدیدهایی که علیه این کشور، از حماس تا ایران وجود دارد.»

موضوعی مانند مذاکرات هسته‌ای با ایران یا رخدادهای غزه سبب شده است تا گزارش‌هایی در مورد وجود برخی تنش‌ها میان واشینگتن و تل‌آویو منتشر شود.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بارها مخالفت خود را با توافق اتمی با تهران، به گونه‌ای که به گفته او «ایران را قادر به داشتن توانایی غنی‌سازی برای ساخت سلاح هسته‌ای» می‌کند، اعلام کرده است.

[بیشتر بخوانید: نتانیاهو از نرسیدن به توافق هسته‌ای ميان ايران و ۱+۵ استقبال کرد]

تهران همواره وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای خود را رد کرده است. از سوی دیگر آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز بارها اسرائیل را تهدید کرده است.

[بیشتر بخوانید: آیت‌الله خامنه‌ای: جنگ با اسرائیل باید تکلیف را نهایی کند]

XS
SM
MD
LG