لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۶

وزیر دارایی اسرائیل: در رابطه با آمریکا بحران به وجود آمده است


آقای لاپید وزیر دارایی و رهبر حزب میانه‌رو و لیبرال «آینده‌ای هست»
آقای لاپید وزیر دارایی و رهبر حزب میانه‌رو و لیبرال «آینده‌ای هست»

یعیر لاپید، وزیر دارایی دولت بنیامین نتانیاهو در اسرائیل، می‌گوید در روابط آن کشور و ایالات متحده، «بحران» به وجود آمده و باید آن را حل کرد. در گزارش‌ها، مذاکرات با ایران و صلح خاورمیانه از دلایل اختلاف میان دو کشور عنوان شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید گفته‌های وزری دارایی اسرائیل در سوم آبان در جلسه‌ای در تل‌آویو، یک روز پس از آن بیان می‌شوند که گزارش‌ها از مقام‌های آمریکایی، از امتناع دولت باراک اوباما، برای دیدار وزیر دفاع اسرائیل با مقام‌های آن کشور حکایت دارند.

همین خبرگزاری گزارش می‌دهد که کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا با درخواست برای دیدار میان وزیر دفاع اسرائیل و جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی و جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، مخالفت کرده‌اند.

موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، برای انجام سفری پنج روزه به آمریکا رفته بود.

آسوشیتدپرس می‌گوید دولت آمریکا همچنان به دلیل ابراز نظرهای منفی او در مورد مذاکرات اتمی با ایران و روند صلح خاورمیانه، خشمگین است.

یعیر لاپید، وزیر دارایی اسرائیل، می‌گوید «بحران» به وجود آمده «باید محترمانه و مسئولانه حل شود».

موشه یعلون بیست و دوم مهر در مصاحبه با وب‌سایت المانیتور گفته بود، غرب در مذاکرات هسته‌ای با ایران «در حال کوتاه آمدن است»
موشه یعلون بیست و دوم مهر در مصاحبه با وب‌سایت المانیتور گفته بود، غرب در مذاکرات هسته‌ای با ایران «در حال کوتاه آمدن است»

روزنامه جروزالم‌پست نیز از قول آقای لاپید نقل کرده است که «روابط ما با آمریکا حیاتی و مهم هستند، و به همین دلیل نیز باید هر کاری که در توان است انجام داد تا از آن را از بحران رها و روابط خوب را از نو برقرار کرد».

همین روزنامه از قول یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده می‌گوید «ما (واشینگتن) از برخی نظراتی که او (وزیر دفاع) در گذشته گفته بود، شگفت‌زده شدیم، در نتیجه تعجبی ندارد که نتوانست برخی از دیدارهای مورد درخواستش را انجام دهد».

جروزالم‌پست می‌گوید استقبال از وزیر دفاع اسرائیل از سوی چاک هیگل، همتای آمریکایی او با گروه کوچکی از گارد احترام برگزار شده است.

گزارش‌ها در مورد اختلاف میان مقام‌های دو کشور بر سر مذاکرات اتمی واشینگتن با تهران یا خواست کاخ سفید برای احیای روند صلح خاورمیانه پیشتر نیز مطرح شده بود.

در مواردی مقام‌های رسمی نیز گفته‌ها یا نظراتی را در این مورد مطرح کرده بودند.

موشه یعلون، خود پیشتر در اظهار نظری آمریکا را به ضعف در برابر ایران متهم کرده بود. یا در مورد مذاکرات صلح به وزیر خارجه ایالات متحده تاخته بود که «توهم‌زده و لجوج» است.

آنچه واکنش‌هایی را در پی داشت و به پوزش‌خواهی رسمی از سوی وزیر دفاع اسرائیل انجامید.

به تازگی وندی شرمن، معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا، نیز طی یک سخنرانی این احتمال را مطرح کرده است که در کنار برخی قانونگذاران داخلی آن کشور برخی متحدان خارجی ایالات متحده نیز امیدوار هستند دیپلماسی با ایران شکست بخورد.

خانم شرمن افزوده بود «دولت اوباما به طور منظم با اعضای کنگره و بسیاری از متحدان خارجی خود، از جمله اسرائیل و کشورهای خلیج [فارس] (در مورد مذاکرات اتمی با ایران) در ارتباط است».

XS
SM
MD
LG