لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۰

پاسخ سازمان انرژی اتمی به گزارش روزنامه اصولگرا: «غیرواقعی»


سازمان انرژی اتمی ایران روز دوشنبه به گزارش انتقادی روزنامه وطن امروز، از مطبوعات جریان اصولگرا، درباره ارزش سنگ معدن اورانیوم از جمله سنگ معدن ساغند پاسخ داد و آن را غیرواقعی دانست.

در اطلاعیه سازمان انرژی اتمی که روز دوشنبه، ۱۶ فروردین، منتشر شد آمده است که هر کیلوگرم سنگ معدن اورانیوم «حدود چهار سنت» (چهار درصد یک دلار) قیمت دارد، نه ۲۰۰ تا ۲۵۰ دلار.

روزنامه وطن امروز که از روزنامه‌های جریان اصولگرای جمهوری اسلامی است، در شماره ۱۶ فروردین خود، با اشاره به «تعویق فعالیت معدن ساغند» نوشته بود که این معدن «دارای ظرفیت استخراج سالانه ١٢٠ هزار تن سنگ اورانیوم است» و هر کیلو سنگ اورانیوم هم در بازارهای بین‌المللی «بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ دلار» به فروش می‌رسد.

در گزارش این روزنامه آمده با آن که معدن ساغند «رسما برچسب سفید صلح‌آمیز بودن» از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را دریافت کرده، هم‌اکنون «در آستانه تعطیلی» قرار دارد و از این مسئله ابراز تعجب شده است.

به نوشته وطن امروز، «مشخص نیست که علت تعویق فعالیت این معدن عظیم چیست».

اما به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ خود نوشته که «فعالیت‌های این معدن بر اساس برنامه‌های پیش‌بینی شده همچنان در جریان می‌باشد» و «در عین حال به طور طبیعی میزان استخراج سنگ معدن اورانیوم بایستی متناسب با ظرفیت کارخانه فرآوری سنگ معدن به صورت دوره‌ای تنظیم گردد».

این سازمان در عین حال با اشاره به این که بر اساس آمار و ارقام ارائه شده در روزنامه وطن امروز، ارزش سالانه سنگ اورانیوم معدن ساغند، رقمی «بین ۲۴ تا ۳۰ میلیارد دلار» در سال است، این رقم را «تقریبا معادل ارزش کل صادرات نفت ایران در سال ۱۳۹۴» و غیرواقعی دانست.

سازمان انرژی اتمی ایران افزود: «قیمت کیک زرد فرآوری شده در بازارهای بین‌المللی به ازای هر کیلوگرم حدود ۸۰ دلار می‌باشد. بدین ترتیب برای تولید یک کیلوگرم کیک زرد فرآوری شده از معدنی مانند معدن ادعا شده، باید دو هزار کیلوگرم سنگ معدن خام فرآوری شود.»

سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که بر این اساس، ارزش هر کیلوگرم سنگ معدن خام باید «حدود چهار سنت» باشد و تاکید کرده که رقم ارائه شده توسط روزنامه وطن امروز در این خصوص «بین پنج هزار تا شش هزار برابر قیمت واقعی» است.

معدن اورانیوم ساغند در حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال شرق یزد قرار دارد.

بر مبنای توافق اتمی میان ایران و قدرت‌های جهانی، جمهوری اسلامی پذیرفت که در قبال رفع یا تسهیل تحریم‌های بین‌المللی، از میزان و ابعاد برنامه هسته‌ای خود تا حدود زیادی بکاهد.

XS
SM
MD
LG