لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۶

عباس عراقچی: ایران ۳۲ تن آب سنگین به آمریکا فروخته است


معاون وزیر امور خارجه ایران می‌گوید که «تاثیرگذاری رفع تحریم‌ها به دلیل بحث‌های فنی و تکنیکی زمان‌بر است».
معاون وزیر امور خارجه ایران می‌گوید که «تاثیرگذاری رفع تحریم‌ها به دلیل بحث‌های فنی و تکنیکی زمان‌بر است».

مسوول ایرانی اجرای توافق اتمی وین درباره نتایج اجرای این توافق در۵۰ روز گذشته گفت که ایران ۳۲ تن آب سنگین به آمریکا و ۱۰ تن اورانیوم غنی شده به روسیه فروخته و به عنوان «صادرکننده مواد هسته‌ای» وارد بازار بین‌المللی شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، عباس عراقچی روز سه‌شنبه ۱۸ اسفند گفت که ایران ۱۴۰ تن کیک زرد از روسیه و ۶۰ تن کیک زرد از قزاقستان خریده و «تقریباً» ۱۰ تن اورانیوم غنی‌شده سه و نیم درصد به روسیه فروخته است.

به گفته آقای عراقچی، ایران همچنین ۳۲ تن آب سنگین به آمریکا فروخته است.

علی‌اصغر زارعان معاون سازمان انرژی اتمی روز ۲۲ دی گفته بود که ایران «حدود ۴۰ تن مازاد تولید آب سنگین را از طریق یک کشور واسط به آمریکایی‌ها» خواهد فروخت.

طبق توافق اتمی وین ایران می‌تواند حداکثر ۱۳۰ تن آب سنگین به صورت ذخیره داشته باشد و باید مازاد تولید آب سنگین خود را صادر کند.

بر اساس این توافق، همچنین ایران با کمک آمریکا و چین در خطوط تولید راکتور آب سنگین اراک تغییراتی فنی ایجاد خواهد کرد.

به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی، ایران در روزهای ابتدایی دی ماه با کمک قزاقستان، جمهوری آذربایجان و نروژ ۱۱ تن اورانیوم غنی شده به روسیه صادر کرد و در ازای آن، ۱۹۷ تن کیک زرد تحویل گرفته است.

آقای عراقچی در بخش دیگری از سخنانش، آزاد شدن ۱۳ تن طلای بلوکه شده ایران در خارج از کشور، خارج شدن حدود ۸۰۰ شخصیت حقیقی و حقوقی از فهرست تحریم‌های شورای امنیت و آمریکا، امکان اتصال دوباره بانک‌های ایران به سوئیفت و رفت و آمد هیات‌های مختلف تجاری به ایران را از جمله نتایج اجرای توافق اتمی وین در ۵۰ روز گذشته دانست.

وی در عین حال گفت که «تاثیرگذاری رفع تحریم‌ها به دلیل بحث‌های فنی و تکنیکی زمان‌بر است».

معاون وزیر خارجه ایران اعلام کرد که فروش نفت ایران بر اثر تحریم‌ها از دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز به یک میلیون بشکه رسیده بود و اگر توافق ژنو نبود «نزدیک به صفر می‌رسید».

وی با اشاره به اینکه فروش نفت ایران پس از توافق اتمی وین به رقمی بین یک میلیون و ۴۰۰ تا یک میلیون و ۷۰۰ بشکه در روز رسیده است، افزود که تهران در این مدت تعدادی از مشتریان قدیمی خود را از دست داده است.

به گفته آقای عراقچی، همچنین برخی از کشورهایی که در دوران تحریم پول‌های «بلوکه شده یا بلوکه نشده» ایران را در بانک‌های خود نگه داشته بودند برای بازگرداندن این پول‌ها «مانع تراشی می‌کنند تا این پول‌ها زمان بیشتری در دست آن‌ها باشد».

آقای عراقچی اشاره‌ای به نام این کشور‌ها و میزان این پول‌ها نکرده است.

پس از توافق موقت ژنو که سوم آذرماه ۹۲ و پیش از توافق اتمی وین حاصل شد، هفت میلیارد دلار از دارایی‌های ایران آزاد شد.

به گفته مقامات بانک مرکزی ایران، همچنین پس از توافق اتمی وین ٨٩ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در کشورهایی چون ژاپن، کره جنوبی و امارات متحده عربی آزاد خواهد شد که «۲۹ میلیارد دلار» آن سهم دولت و «قابل استفاده» خواهد بود.

XS
SM
MD
LG