لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۱

ایران و ۱+۵ در ژنو دیدار کردند؛ کار بر روی «اصول توافق»


عباس عراقچی، معاون وزرات امور خارجه ایران
عباس عراقچی، معاون وزرات امور خارجه ایران

معاونان وزارت امور خارجه ايران، يکشنبه ۲۸ دی، در ژنو سوئيس با همتايان خود در گروه ۱+۵ ديدار و گفت‌وگو کردند. هلگا اشميد، معاون مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا نيز در اين نشست حضور داشت. رياست هيئت ايرانی نيز با عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه بود.

پيش از برگزاری اين نشست، وانگ چون، مذاکره‌کننده ارشد چين به خبرنگار اعزامی راديو فردا گفت که «دستيابی به توافق نظر مهمترين مورد اولويت در اين مذاکرات است و در اين مرحله از نظر پکن، دستيابی به يک متن مشترک در اولويت اول نيست.»

منابع نزديک به مذاکرات گفته‌اند که ايران، آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين، روسيه و آلمان، بايد يک بار ديگر برای جمع‌بندی مباحث با يکديگر ديدار کنند.

پيشتر گزارش‌هايی منتشر شده بود که ايران و شش قدرت جهانی در اين دور از مذاکرات در پی دستيابی به يک متن مشترک برای تدوين اصول يک توافق سياسی هستند.

هانا کاویانی خبرنگار رادیو فردا در ژنو به نقل از تحلیلگران حاضر در محل می‌گوید، این اصول توافق که از آن صحبت شده، مرحله‌ای پیش از توافق سیاسی است که ایران و ۱+۵ تا اسفند ماه به خود فرصت داده‌اند تا به آن دست یابند.

در سند اقدام مشترک که متن سه صفحه‌ای آن در نوامبر ۲۰۱۳ منتشر شد، یک بخش به اقدامات نهایی دو طرف اختصاص یافته‌است.

حال این «اصول توافق» که این دور از مذاکرات در ژنو بر روی آن متمرکز بود، به نوعی توسعه دادن مواردی است که در سند اقدام مشترک به عنوان اقدامات نهایی تعریف شده‌است.

در همین حال، مذاکره‌کنندگان ايرانی و آمريکايی در حال کار بر روی پيش‌نويس سندی برای سرعت بخشیدن به مذاکرات هستند.

اَلمانيتور گزارش داده که اين سند «اصول توافق» نام دارد و بخشی از چارچوب توافقی است که انتظار می‌رود طرف‌ها تا ماه مارس به آن دست يابند.

پيش از اين دور از گفت‌وگوها، وزیران امور خارجه ايران و آمريکا نيز به ژنو آمدند و مذاکرات فشرده‌ای را پشت سر گذاشتند.

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی، پيش از ترک سوئيس گفت که «روش فشار پاسخ نمی‌دهد و مذاکره و فشار با هم قابل جمع نيست» و افزود: «بايد راه فشار را کنار بگذارند و فشار کارآمدی ندارد».

در آمريکا نيز باراک اوباما، رئيس جمهوری، تاکيد کرده است: «هيچ کس تمايلی به سندی ندارد که تحريم‌های ما را خدشه‌دار کند و به ايران اين امکان را بدهد که به طور پنهانی يا به مرور، توان سلاح اتمی‌ خود را افزايش دهد.»

آقای اوباما در ديدار با ديويد کامرون، نخست وزير بريتانيا، گفته که آمريکا اجازه چنين چيزی را نخواهد داد: «هر کاری که می‌‌کنيم، و هر توافقی که به آن‌ دست يابيم - اگر به توافقی برسيم - مورد بررسی‌ همه‌جانبه قرار خواهد گرفت، نه فقط توسط اعضای کنگره، بلکه مهمتر، توسط افرادی که می‌‌دانند جوانب فنی برنامه اتمی‌ چگونه می‌‌توانند پيشرفت کنند.»

اين در حالی است که کنگره ايالات متحده خواستار افزايش فشار بر ايران است.

XS
SM
MD
LG