لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۰

اردن هم ادعای حکومت اسلامی مبنی بر ساقط کردن جنگنده را رد کرد


لاشه هواپیمای اردن در دستان اعضای گروه حکومت اسلامی
لاشه هواپیمای اردن در دستان اعضای گروه حکومت اسلامی

پس از آمريکا، ارتش اردن هم روز جمعه، پنجم دی‌ماه، اعلام کرد که هواپيمای اف۱۶ اين کشور، برخلاف ادعای گروه حکومت اسلامی، به دست این گروه سرنگون نشده است.

در بيانيه‌ای در وب‌سايت رسمی ارتش اردن که خبرگزاری فرانسه روز جمعه بخش‌هايی از آن را منتشر کرد آمده است که «شواهد اوليه» نشان می‌دهد سقوط هواپيمای آمريکايی نيروی هوايی اردن بر اثر «آتش داعش نبوده است».

در اين بيانيه از عنوان دولت اسلامی عراق و شام (داعش) که نام قديمی‌تر گروه حکومت اسلامی محسوب می‌شود، استفاده شده است.

با وجود اين، ارتش اردن نيز مانند ستاد فرماندهی مرکزی ايالات متحده آمريکا، گفته است که نمی‌تواند دليل سقوط هواپيمای اف۱۶ را اعلام کند: «تا زمانی که به لاشه هواپيما و خلبان آن دسترسی نباشد، نمی‌توانيم دليل قطعی سقوط هواپيما را مشخص کنيم.»

گروه حکومت اسلامی روز چهارشنبه، سوم دی، اعلام کرد که يک هواپيمای جنگی ائتلاف بين‌المللی به رهبری آمريکا را در اطراف شهر رقه سوریه سرنگون و خلبان اردنی آن را اسير کرده است.

اين گروه ساعاتی بعد تصاويری از ستوان دوم ۲۶ ساله، معاذ الکسابسه، خلبان اردنی و مدارک شناسايی او در دستان اعضای خود را هم منتشر کرد.

اما بعدا ستاد فرماندهی ايالات متحده آمريکا اعلام کرد که هواپيمای نيروی هوايی اردن توسط گروه حکومت اسلامی ساقط نشده است.

اين نخستين هواپيمای جنگی ائتلاف بين‌المللی به شمار می‌آيد که پس از آغاز عمليات عليه گروه حکومت اسلامی در عراق و سوريه، سقوط می‌کند.

اردن همسايه سوريه و همراه با عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر و بحرين، يکی از کشورهای عربی است که به ائتلاف بين‌المللی به رهبری آمريکا برای مقابله با گروه موسوم به حکومت اسلامی پيوسته است.

آمريکا و اردن اعلام کرده‌اند که برای آزادی خلبان اردنی از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند.

XS
SM
MD
LG