لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۹

خامنه‌ای: داعش را دشمن راه انداخته تا برای اسرائیل حاشیه امن درست کند


آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز جمعه در پیامی داعش را دست‌پرورده غرب خوانده و گفت که «هدف استکبار از راه‌اندازی گروه‌های تروريستی تکفيری، ايجاد حاشيه امن برای رژيم صهيونيستی» است.

ايران از اسرائيل با عنوان «رژيم صهيونيستی» نام می‌برد و گروه‌هايی مانند «حکومت اسلامی» يا «داعش» را نيز «تکفيری» می‌نامد.

به گزارش وب‌سايت دفتر رهبر جمهوری اسلامی، آقای خامنه‌ای در پيام سالانه خود به کنگره حج که روز جمعه، ۱۱ مهرماه، منتشر شد خواستار «اتحاد مسلمانان و گشودن گره‏‌های فاصله‏‌افکن ميان بخش‌های امت اسلامی» شده است.

به گفته آقای خامنه‌ای، «دشمن مکار» می‌خواهد «با افروختن آتش جنگ‌های خانگی ميان مسلمانان، انگيزه‏‌های مقاومت را در آنان به انحراف کشانده» و «رژيم صهيونيستی و کارگزاران استکبار را که دشمنان حقيقی‏‌اند، در حاشيه امن قرار دهد».

به گفته رهبر جمهوری اسلامی، «راه‏‌اندازی گروه‏‌های تروريستی تکفيری و امثال آن در کشورهای منطقه‏‌ غرب آسيا ناشی از اين سياست غدارانه است.»

رهبر جمهوری اسلامی پيش از اين نيز گفته بود که «در همان روزهای اولی که مسئله‌ داعش در عراق پيش آمد آمريکايی‌ها به‌وسيله‌ سفيرشان در عراق درخواست کردند که درباره‌ داعش همکاری کنيم»، اما او با اين درخواست مخالفت کرده، «چون اينها [آمريکا] دست‌شان آلوده است».

بسياری از مسئولان سياسی و فرماندهان نظامی ايران، در ماه‌های اخير، از آمريکا، اسرائيل، غرب و کشورهای عرب به عنوان سازندگان و تشکيل‌دهندگان داعش نام برده‌اند.

از جمله علی‌اکبر ناطق نوری، رئيس بازرسی دفتر رهبر جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه، ۲۰ شهريور، گفته بود که «آمريکايی‌ها چيزی [داعش] را درست کرده‌اند و اکنون می‌بينند که آنها ترمز ندارند و يک گروه تندرو بی‌حساب و کتاب راه‌ انداخته‌اند.»

آمريکا، فرانسه، بريتانيا، بلژيک، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و تعدادی ديگر از کشورهای جهان، در هفته‌های اخير، صدها حمله هوايی و موشکی و پرواز شناسايی عليه نيروها و مواضع «حکومت اسلامی» و ديگر گروه‌های اسلامگرای راديکال، در سوريه و عراق انجام داده‌اند.

جمهوری اسلامی چند بار تاکيد کرده که برخی از اين کشورها حامی اصلی داعش بوده و هستند.

XS
SM
MD
LG