لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۵

مرگ دست‌کم ۹ عضو پزشکان بدون مرز در بمباران بیمارستان قندوز


بیمارستان قندوز
بیمارستان قندوز

سازمان پزشکان بدون مرز روز شنبه از مرگ دست‌کم ۹ تن از کارکنان خود در شهر قندوز افغانستان بر اثر بمباران یک بیمارستان در این شهر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پزشکان بدون مرز که یک نهاد خیریه بین‌المللی است و مقر آن در پاریس قرار دارد، روز شنبه، ۱۱ مهر، با انتشار اطلاعیه‌ای گفت که جز این ۹ نفر، بیش از ۳۷ نفر دیگر نیز در «بمباران مداوم» این مرکز درمانی زخمی شده‌اند.

پزشکان بدون مرز در عین حال گفته است که هنوز میزان نهایی تلفات را نمی‌داند.

در اطلاعیه این سازمان بین‌المللی آمده که به ساختمان بیمارستان نیز خسارات سنگینی وارد شده است.

اگرچه گزارشگران بدون مرز اعلام نکرده که ملیت قربانیان چیست، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد که کشته‌شدگان از کارمندان محلی این سازمان هستند.

پزشکان بدون مرز با انتشار این عکس‌ها اعلام کرده که علیرغم شوک و اندوه ناشی از بمباران بیمارستان و مرگ کارکنانش، همچنان به مداوای مجروحان ادامه می‌دهد:

در همین حال نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان اعلام کرده‌اند که تقریبا در‌‌ همان زمانی که ساختمان بیمارستان در قندوز هدف قرار گرفته، حملاتی هوایی در نزدیکی آن داشته‌اند.

شهر قندوز در شمال افغانستان، روز دوشنبه هفته گذشته توسط شبه نظامیان طالبان تصرف شد.

این بزرگ‌ترین پیروزی طالبان در افغانستان طی ۱۴ سال گذشته توصیف شده است.

آمریکا و متحدانش در سال ۲۰۰۱ با حمله به افغانستان تحت کنترل طالبان، این گروه را ساقط کرده و زمینه استقرار دموکراسی در افغانستان را فراهم کردند.

نیروی هوایی امریکا در روزهای اخیر حملاتی را علیه مواضع طالبان در شهر قندوز انجام داد تا نیروهای افغان بتوانند آن را بازپس بگیرند.

اگرچه دولت افغانستان اعلام کرد که موفق شده کنترل کامل شهر را در ساعات پایانی پنج‌شنبه بازپس گیرد، برخی گزارش‌ها از ادامه نبرد‌ها در این شهر خبر می‌دهند.

دولت افغانستان و سازمان عفو بین‌الملل از کشتار نظامیان و غیر نظامیان، تجاوز جنسی و آزار ساکنان قندوز به دست طالبان در روزهای اخیر خبر داده‌اند.

XS
SM
MD
LG