لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۵

درگیری‌های تاره، «روند توافق سیاسی در لیبی را تهدید می‌کند»


برناردينو لئون، فرستاده سازمان ملل متحد در ليبی هشدار داده که هنوز تا توافق ميان گروه‌های رقيب در اين کشور راه زيادی باقی مانده و تأکید کرده‌است که درگیری‌های تازه نظامی بر سر کنترل پایتخت، تلاش‌های بین‌المللی برای دست‌یابی به توافق و آتش‌بس طی روزهای آینده را با تهدید شکست روبه‌رو کرده‌است.

آقای لئون در مصاحبه با روزنامه اسپانيايی اِل پاييس که در شماره شنبه اول فروردين اين روزنامه منتشر شد، گفته است: «توافق، خيلی سخت خواهد بود، هنوز راه زيادی باقی مانده است.»

ليبی از سال ۲۰۱۱ که حکومت معمر قذافی، رهبر پيشين اين کشور فرو ريخت و آقای قذافی نيز به دست شبه‌نظاميان کشته شد، دستخوش نا‌آرامی‌ها و خشونت‌های گسترده ميان گروه‌های مختلف سياسی - نظامی بوده است.

مصاحبه فرستاده سازمان ملل متحد در ليبی با روزنامه اِل پاييس، در ميانه گفت‌وگوهای تعدادی از اين گروه‌ها در مراکش انجام شد که با ميانجی‌گری سازمان ملل متحد برگزار می‌شود.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که با وجود برگزاری اين گفت‌وگوها، دولتی که هم‌اکنون در ليبی توسط جامعه جهانی به رسميت شناخته می‌شود، اعلام کرده که نيروهای وفادار به آن، عملياتی را برای آزادی طرابلس (پايتخت) آغاز کرده‌اند.

پايتخت ليبی تابستان گذشته به تصرف شبه‌نظاميان اسلامگرا درآمد.

شبکه خبری الجزيره گزارش داده که عمليات نيروهای وفادار به دولت، مذاکرات صلح را در آستانه فروپاشی قرار داده است.

اما آقای لئون گفته است: «در هر دو طرف تندروها و ميانه‌روهايی وجود دارند. ميانه‌روها می‌خواهند به توافق برسند اما تندروها راه‌حل نظامی را ترجيح می‌دهند.»

فرستاده سازمان ملل متحد در ليبی گفته که «جامعه جهانی نمی‌تواند چنين نتيجه‌ای را قبول کند» و افزوده است: «آنچه که جامعه بين‌الملل پس از مداخله سال ۲۰۱۱ بدان خوب عمل نکرد، مقاومت نکردن نبود. مسئله دوباره ساختن يک دولت نبود، مسئله ساختن يک دولت از [درون] شکاف بود.»

دولت ليبی که توسط جامعه جهانی به رسميت شناخته می‌شود، در شهر تُبروک مستقر است.

الجزيره گزارش داده که نيروی هوايی وابسته به دولت، روز شنبه حملاتی را عليه پايگاه‌های نظامی و فرودگاه طرابلس انجام داد.

مقام‌های رسمی در طرابلس نيز تاييد کرده‌اند که صلاح بورکی، از فرماندهان نظامی اسلامگرايان مسلط بر پايتخت، در درگيری با نيروهای وفادار به دولت کشته شده است.

XS
SM
MD
LG