لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۰

مشاور امنیت ملی نتانیاهو برای بحث درباره توافق ژنو به آمریکا می‌رود


بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل گفته است که مشاور امنيت ملی خود را به واشینگتن می‌فرستد تا با آمريکا درباره توافق اتمی با تهران مذاکره کند. اسرائیل از مخالفان سرسخت توافق ژنو درباره برنامه هسته‌ای ایران است.
به گزارش خبرگزاری رويترز، آقای نتانياهو روز دوشنبه ۲۵ نوامبر (چهار آذر) در جمع اعضای حزب «ليکود» گفت که درباره سفر هيات اسرائيلی به رياست يوسی کوهن، مشاور ارشد امنيت ملی خود به آمريکا، با ریيس جمهوری اين کشور تفاهم کرده است.
باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا در تماس تلفنی مورد اشاره با نخست وزير اسرائيل به او گفت توافقی که ميان ايران و شش قدرت جهانی بر سر برنامه هسته‌ای ايران به دست آمده، در راستای تامين منافع اسرائيل است.
اين تماس تلفنی پس از آن انجام شد که بنيامين نتانياهو روز يکشنبه سوم آذر در سه سخنرانی مختلف در بيت‌المقدس، توافق اتمی قدرت‌های جهانی با ايران را «اشتباه تاريخی» ناميد و گفت: «از امروز بايد دنيا را مکان خطرناک‌تری دانست زيرا به خطرناک‌ترين حکومت دنيا اجازه داده شده به خطرناک‌ترين سلاح که بمب اتمی است، نزديک شود».
نخست وزير اسرائيل روز دوشنبه بار ديگر تاکيد کرد: «توافق با ايران بايد يک نتيجه داشته باشد؛ برچيده شدن قابليت‌های نظامی برنامه اتمی ايران.»
آقای نتانياهو با انتقاد از عملکرد آمريکا و قدرت‌های ديگر، آنها را متهم می‌کند که «عمق خطرات» را به خوبی تشخيص نمی‌دهند.
او مدعی شده است که اين شش قدرت، خود قطعنامه‌های شورای امنيت را پايمال کرده‌اند.
اما به گزارش کاخ سفيد، باراک اوباما در تماس تلفنی يکشنبه شب با نتانياهو «تعهد آمريکا به امنيت اسرائيل» را مورد تاکيد قرار داد و دو رهبر گفتند «تماس‌های تنگاتنگ» را ادامه خواهند داد.
جاش ارنست، معاون سخنگوی کاخ سفيد در مورد اين مکالمه تلفنی گفت پرزیدنت اوباما به نخست وزير نتانياهو گفت که کشور شما «حق دارد نسبت به توافق ژنو بدبين باشد».
پيش از تماس تلفنی باراک اوباما با نتانياهو، جان کری وزير امور خارجه آمريکا در لندن گفت توافق ژنو، امنيت اسرائيل را در شش ماه آینده تقويت می‌کند درحالی که اگر برنامه اتمی ايران بدون اين توافق ادامه می‌يافت، می‌توانست امنيت اسرائيل را تهديد کند.
اکبر هاشمی رفسنجانی رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام و حامی مهم حسن روحانی، روز يکشنبه در مورد تماس‌های آمريکا با مقامات اسرائيل در مورد توافق ژنو گفته بود «الان آمريکا و اوباما برای تسليت به اسرائيل، قضيه را جور ديگر تفسير می‌کنند».
اين درحالی است که به گزارش رسانه‌های اسرائيل، افشاگری‌های خبرگزاری آسوشيتدپرس، روزنامه فيگارو، وبسايت آمريکايی المانيتور و روزنامه کريستين ساينس مانيتور، در مورد تماس‌های مخفی آمريکا با دولت ايران در طول چند ماه حتی بدون آنکه اسرائيل در جريان گذاشته شود، خشم دولت نتانياهو را از باراک اوباما عميق‌تر کرده است.
رهبر جديد اپوزيسيون اسرائيل: نتانياهو شکست خورد
در اين ميان، رهبر جديد اپوزيسيون اسرائيل گفت توافق هسته‌ای که ميان ايران و قدرت‌ها به دست آمده است، در وهله اول، شکست سياست خارجی بنيامين نتانياهو است و او بايد مسئوليت اين ناکامی را بر عهده بگيرد.
اسحاق بوژی هرتسوگ روز دوشنبه چهارم آذر در مصاحبه با بخش عبری راديو اسرائيل خواهان آن شد که دولت اسرائيل به جای «خودزنی» و «مشغول کردن سماجت‌وار» خود به ارائه روزانه «نزديک بودن آخر دنيا» به خاطر توافق به دست آمده با ايران، به نکات مثبت اين پيمان توجه کند.
آقای هرتسوگ پيمان به دست آمده با ايران را «يک واقعيت مسلم» ناميد و گفت برخلاف همه آنچه که نتانياهو می‌گويد، بخش مهمی از ساز و کار تحريم‌های برقرار شده عليه ايران، به قوت خود باقی مانده است.
شيمون پرز رييس جمهوری اسرائيل نيز با در پيش گرفتن موضعی متضاد با نتانياهو، روز يکشنبه گفت توافق به دست آمده با ايران را بايد بر اساس عمل ايران به مفاد آن سنجيد و در موضع‌گيری عليه آن شتاب نکرد.
آقای پرز پيامی نيز برای مردم ايران فرستاد و تاکيد کرد دليلی ندارد که دو کشور با يکديگر دشمنی بورزند.
دستور نتانياهو برای خانه‌سازی در شهرک‌های يهودی‌نشين
در اين ميان، برخی از ناظران در رسانه‌های اسرائيل روز دوشنبه چهارم آذر نوشتند که دستور نتانياهو برای خانه سازی‌های جديد را بايد واکنش خشم آلود او به آمريکا و شخص اوباما تعبير کرد.
اين در حالی است که نخست وزير اسرائيل کمتر از دو هفته پيش با توبيخ علنی اوری اريئل وزير مسکن و شهرسازی که پروانه ساخت حدود ۲۴ هزار واحد مسکونی جديد در کرانه باختری و شرق اورشليم را صادر کرده بود، در نامه‌ای به او نوشت: «به خاطر نياز اسرائيل به همراهی جامعه جهانی در مقابله با برنامه اتمی ايران، نيازی به طرح‌های تنش‌آفرينی مانند خانه سازی‌ها نيست».
آمريکا و جامعه جهانی همواره اين خانه سازی‌ها را نکوهش کرده‌اند.
رسانه‌های اسرائيل اعلام کردند يک روز پس از توافق هسته‌ای ميان ايران و قدرت‌های جهانی که با حمايت فعالانه باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا به دست آمد، نخست وزير اسرائيل با صدور پروانه ساخت ۸۳۰ آپارتمان جديد در يهودی نشين‌های کرانه باختری موافقت کرده و همزمان، وزارت مسکن نيز ساخت سيصد واحد مسکونی تازه در شرق بيت‌المقدس را برنامه ريزی کرده است.
فلسطينی ها از اين خانه سازی ها در اراضی اشغالی خشمگين هستند و تهديد کرده اند که کاسه صبرشان لبريز خواهد شد و ممکن است مذاکرات سياسی با اسرائيل را ترک کنند.
XS
SM
MD
LG