لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۶

برگزاری انتخابات مجلس سوریه تنها در «یک‌سوم» از خاک این کشور


بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و همسرش در انتخابات شرکت کرده‌اند.
بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و همسرش در انتخابات شرکت کرده‌اند.

بخشی از مردم سوریه از صبح چهارشنبه، ۲۵ فروردین، در مناطق تحت کنترل حکومت بشار اسد پای صندوق‌های رای رفتند تا ۲۵۰ نماینده مجلس این کشور را انتخاب کنند.

این در حالی است که تنها نامزدهای عضو یا وابسته به حزب حاکم بعث و برخی گروه‌هایی که دولت سوریه آنها را «مخالفان قانونی» می‌نامد، اجازه یافته‌اند در این انتخابات شرکت کنند.

خبرگزاری رویترز به نقل از دولت سوریه گزارش داد که انتخابات طبق زمان‌بندی و بر اساس قانون اساسی کشور برگزار می‌شود.

اما مخالفان دولت بشار اسد این رای‌گیری را «نامشروع» دانسته‌اند و بریتانیا و فرانسه هم از آن با عباراتی چون «نمایشی بی‌اعتبار» و «شرم‌آور» یاد کرده‌اند.

این در حالی است که از صبح امروز تلویزیون دولتی سوریه تصاویری را از ادحام مردم و جوانان در حوزه‌های رای‌گیری منتشر کرده است.

برگزاری انتخابات مجلس در سوریه در حالی است که، به گزارش رویترز، دولت این کشور تنها به حدود یک‌سوم از خاک این کشور تسلط دارد.

کردها، گروه‌های اسلامگرای افراطی مانند حکومت اسلامی (داعش) و جبهه‌النصره، ارتش آزاد سوریه و... هر یک بخش‌های وسیعی از سوریه را در کنترل خود دارند.

اما دولت سوریه تاکید دارد که تمام ۲۵۰ نماینده مجلس باید در این انتخابات تعیین شوند.

برگزاری انتخابات پارلمانی در سوریه در میانه گفت‌وگوهای صلح و نیز آتش‌بسی برگزار می‌شود که البته شامل گروه‌های تروریستی مانند حکومت اسلامی و جبهه‌النصره نیست.

در پنج سال جنگ داخلی و بحران سیاسی سوریه که هنوز پایانی برای آن متصور نیست بیش از ۲۵۰ هزار نفر کشته و صدها هزار نفر مجروح شده‌اند.

برخی آمار تعداد واقعی قربانیان این جنگ داخلی را حدود نیم میلیون نفر نشان می‌دهند.

در این میان میلیون‌ها شهروند سوریه نیز از خانه‌ها و شهرهای خود آواره شده‌اند و حدود پنج میلیون نفر از آنها به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG