لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۱

نگرانی ایران و فرانسه درباره افزایش موارد «نقض آتش بس» در سوریه


آتشباری نیروهای دولتی سوریه (عکس آرشیو)
آتشباری نیروهای دولتی سوریه (عکس آرشیو)

گزارش‌ها حاکی است که ایران و فرانسه روز سه شنبه ۲۴ فروردین ماه به طور جداگانه نسبت به افزایش خشونت و نقض آتش بس در سوریه ابراز نگرانی کرده اند. فرانسه نیروهای دولتی سوریه را متهم کرده است که عملیات آنها در اطراف حلب طرح «ترک مخاصمه» را به مخاطره انداخته است.

به گزارش رویترز، با تشدید نبردها بین نیروهای دولتی و مخالفان در اطراف حلب، طرح آمریکا و روسیه برای ترک مخاصمه و آتش بس در سوریه در معرض خطر قرار گرفته است.

این در حالی است که سازمان ملل متحد می گوید، نمایندگان دولت سوریه و مخالفان مذاکرات خود در ژنو را از روز چهارشنبه از سر می گیرند. مقام های دولت سوریه گفته اند که هیات نمایندگان دولت روز جمعه به این مذاکرات خواهد پیوست.

به گزارش رویترز، یک روز پس ازدرخواست روسیه از آمریکا برای توقف بسیج نیروهای مسلح مخالف در نزدیکی حلب، ایران نیز از تشدید درگیری در سوریه ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی- آفریقای وزیر امور خارجه ایران، در حاشیه دیدار با استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در تهران، گفته است : «از جمله نگرانی‌های موجود در سوریه افزایش اقدامات گروه‌های مسلح بی‌مسئولیت در این كشور در روزهای اخیر و افزایش موارد نقض آتش بس است كه نگران كننده بوده و می تواند به روند سیاسی این كشور آسیب برساند.»

این در حالی است دولت فرانسه روز سه شنبه نیروهای دولتی سوریه را متهم کرده است که اقدامات آنها در اطراف حلب طرح «ترک مخاصمه» را به مخاطره انداخته است.

به گزارش رویترز،رومین نادال سخنگوی دولت فرانسه گفته است: تاثیر عملیات نیروهای حکومت (سوریه) و متحدان آنها در اطراف حلب و غوطه شرقی تهدیدی برای ترک مخاصمه است.

غوطه شرقی یک منطقه تحت کنترل مخالفان بشار اسد در نزدیکی دمشق، پایتخت سوریه است.

این در حالی است که آمریکا نیز روز دوشنبه اعلام کرد که به شدت نگران تشدید درگیری‌ها در سوریه است و نیروهای دولتی را متهم کرد که مقصر اصلی اکثر نقض آتش بس‌ها هستند.

طرح مشترک آمریکا و روسیه برای ترک مخاصمه و آتش بس بین نیروهای دولتی و مخالفان در سوریه از اسفندماه پارسال به اجرا گذاشته شد.این آتش‌بس شامل نبرد با گروه حکومت اسلامی (داعش) و جبهةالنصره وابسته به القاعده نمی‌شود.

دیدار دی میستورا از تهران

در همین حال، استفان دی میستورا روز سه شنبه در تهران با حسین امیرعبداللهیان دیدار و مذاکره کرده است.

به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان در خصوص دیدار با آقای دی میستورا گفته است: امروز گفت و گوهای مهمی با نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در خصوص ادامه روند سیاسی در این كشور داشتیم.

وی اضافه كرده است: برخی نگرانی هایی وجود داشت که با وی مطرح كردیم.

معاون وزیر امور خارجه افزوده است: در گفت و گوهای امروز هم آقای دی میستورا تاكید كرد كه هیچ ارتباطی بین گفت و گوها با سازمان ملل و جریانات تروریستی نخواهد بود اما همچنان موضوع لیست گروه‌های تروریستی یكی از موضوعات پر ابهام در این مذاكرات و روند سیاسی است.

ایران از متحدان اصلی حکومت بشار اسد در خاورمیانه است.

درگیری ها در سوریه طی پنج سال گذشته دست کم ۲۵۰ هزار کشته و میلیون ها آواره برجای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG