لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۴

دی‌میستورا: دور بعدی مذاکرات سوریه فوق‌العاده مهم است


دی‌میستورا در سوریه با وزیر خارجه دولت بشار اسد دیدار کرده‌است
دی‌میستورا در سوریه با وزیر خارجه دولت بشار اسد دیدار کرده‌است

نماینده سازمان ملل در امور سوریه با اشاره به مذاکرات پیش‌رو در مورد «گذار سیاسی» در آن کشور، دور بعدی گفت‌وگوهای صلح را «فوق‌العاده مهم» توصیف کرده است.

استفان دی‌میستورا که در سوریه با ولید معلم، وزیر خارجه آن کشور دیدار کرده، ۲۴ فروردین به خبرنگاران گفته است «ما امیدواریم و در تلاش هستیم که مذاکرات، سازنده باشند و مشغول برنامه‌ریزی هستیم تا (موارد) آن واضح و مشخص باشند».

گفت‌وگوهای سوریه در حال حاضر هم دست‌کم تا ۱۴ آوریل به تعویق افتاده‌است. دلیل آن هم، به گفته میستورا، افزودن بر جدیت طرف‌ها عنوان شده‌است.

استفان دی‌میستورا می‌گوید، دور بعدی مذاکرات حیاتی است، چراکه به طور مشخص بر مسئله گذار سیاسی در سوریه متمرکز خواهد شد. به این معنی که طرف‌ها باید در مورد آینده بشار اسد به نتیجه‌ای برسند. این در حالی‌ست که دولت مرکزی سوریه همچنان اسد را خطر قرمز خود می‌داند و مخالفان نیز خواستار کناره‌گیری او از قدرت هستند و می‌گویند او نباید در آینده هیچ نقشی داشته باشد.

فرستاده سازمان ملل به زودی به تهران سفر می‌کند و با مقام‌های ایرانی به گفت‌وگو خواهد نشست. ایران در کنار روسیه از مهم‌ترین حامیان بشار اسد به شمار می‌رود.

نگرانی از حمله به حلب

ایالات متحده، که از مخالفان حکومت بشار اسد به شمار می رود، به تازگی از گزارش‌ها در مورد احتمال انجام حملاتی در حلب ابراز نگرانی کرده‌است. گزارش‌هایی در مورد آماده شدن نیروهای سوری، با حمایت روسیه، برای انجام حملاتی گسترده با هدف بازپس‌گیری کامل شهر حلب منتشر شده است.

نماینده سازمان ملل گفته با ولید معلم در مورد آتش‌بس شکننده فعلی گفت‌وگو کرده است
نماینده سازمان ملل گفته با ولید معلم در مورد آتش‌بس شکننده فعلی گفت‌وگو کرده است

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در واکنش گفته است «ما از افزایش خشونت‌های اخیر، خیلی خیلی نگران هستیم. این موضوع، اقداماتی که ممکن است با آتش‌بس در تضاد باشد را نیز در بر می‌گیرد».

تنها آمریکا نیست که در مورد آتش‌بس فعلی ابراز نگرانی کرده است. دو روز پیش از این یکی از مقام‌های اپوزیسیون سوریه، که در مذاکرات ژنو حضور دارد، نیز گفته بود بود «موارد گوناگونی» از درگیری در آن کشور وجود دارد و هشدار داده بود که آتش‌بس در حال فروپاشی ا‌ست.

نماینده سازمان ملل گفته با ولید معلم در مورد آتش‌بس شکننده فعلی گفت‌وگو کرده است؛ «ما در مورد لزوم حفظ ترک مخاصمه، که البته لغزان است، اما هنوز به قوت خود باقی‌ست، صحبت کردیم. و لازم است مطمئن باشیم، که آتش‌بس، حتی با وجود برخی موارد موجود (از نقض آن) ادامه پیدا می‌کند».

آتش‌بس گروه‌های «حکومت اسلامی» (داعش) و «جبهه‌النصره» (شاخه القاعده در سوریه) را شامل نمی‌شود. آمریکا بارها ابراز نگرانی کرده‌است که حملات روسیه و متحدانش در سوریه تحت عنوان «حمله به تروریست‌ها»، در واقع به مخالفان مورد حمایت غرب، که در مذاکرات صلح حضور دارند، صورت می‌گیرد.​

حملات داعش و النصره

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه گفته است نیروهای «جبهه‌النصره» و متحدانش دست به حملاتی در شمال، مرکز و مناطق ساحلی سوریه زده‌اند. دست‌کم ۱۰ تن از نیروهای اسد نیز در درگیری‌هایی در لاذقیه کشته شده‌اند.

یک مقام ارتش سوریه نیز به خبرگزاری فرانسه گفته است آنها در لاذقیه و حما هدف حمله قرار گرفته‌اند، اما «(مهاجمان) موفقیتی به دست نیاورده‌اند».

سازمان دیدبان حقوق بشر روز دوشنبه نیز گفته بود نیروهای گروه موسوم به حکومت اسلامی، شهر الراعی در شمال استان حلب را تصرف کرده‌اند.

پیش از این رویترز گزاش داده بود که الراعی به دست گروه‌های متحد با «ارتش آزاد سوریه» افتاده است.

خبرگزاری‌های بین‌المللی هنوز به طور مستقل خبرهای تازه را تائید یا تکذیب نکرده‌اند.

XS
SM
MD
LG