لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۰

پوتین بار دیگر ترکیه را تهدید کرد: «تحریم اقتصادی پایان کار نیست»


ولادیمیر پوتین، نطق سالانه خود را در کاخ کرملین انجام داده است.
ولادیمیر پوتین، نطق سالانه خود را در کاخ کرملین انجام داده است.

در ادامه کشمکش دنباله‌دار مسکو و‌ آنکارا، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، روز پنج‌شنبه ترکیه را تهدید کرد که در واکنش به سرنگون کردن هواپیمای جنگی روسیه در سوریه، منتظر اقدامات تلافی‌جویانه بیشتری باشد.

آقای پوتین روز پنج‌شنبه، ۱۲ آذر، در نطق سالانه خود گفت که اگرچه مسکو برای پاسخ دادن به سرنگونی هواپیمای جنگی‌اش، از توان نظامی خود علیه ترکیه استفاده نمی‌کند، اما خود را به مجازات‌های اقتصادی نیز محدود نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس، رئیس جمهور روسیه گفت: «اولویت اقدامات [مسکو] بر پایه مسئولیت در برابر کشور و مردم ماست. ما درگیر قدرت‌نمایی نخواهیم شد. اما اگر کسی فکر کند می‌تواند جنایت جنگی مرتکب شود، مردم ما را بکشد و [فقط] با اقدامات و محدودیت‌هایی علیه تجارت گوجه فرنگی و دیگر ساختارهای خود مواجه شود، سخت در اشتباه است.»

ولادیمیر پوتین پیش از این دستور تحریم واردات برخی از محصولات کشاورزی از ترکیه به روسیه و برخی تحریم‌های دیگر علیه این کشور را صادر کرده است.

اما رئیس جمهور روسیه در نطق روز پنج‌شنبه خود که خطاب به مجلس فدرال این کشور بیان شد، اشاره بیشتری به جزئیات تحریم‌های وعده داده شده علیه ترکیه نکرد.

آقای پوتین در عین حال خواستار شکل‌گیری یک «جبهه گسترده بین‌المللی علیه تروریسم» شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رئیس جمهور روسیه با انتقاد شدید از ترکیه، بر تجارت نفت این کشور با گروه حکومت اسلامی (داعش) تاکید کرد.

ولادیمیر پوتین گفت: «ما می‌دانیم ترکیه جیب‌های خود را پر می‌کند و به تروریست‌ها اجازه می‌دهد که با فروش نفت دزدیده شده از سوریه، درآمد مالی کسب کنند.»

رئیس جمهور روسیه افزود که «راهزنان برای این پول، مزدوران را استخدام می‌کنند، اسلحه می‌خرند و زمینه را برای ترور شهروندان ما و شهروندان فرانسه، لبنان، مالی و دیگر کشور‌ها فراهم می‌کنند».

روسیه روز چهارشنبه نیز ضمن انتشار تصاویری که می‌گوید تجارت نفت ترکیه با داعش را اثبات می‌کند، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، و خانواده‌اش را متهم کرد که این تجارت با نظر آنها انجام می‌شود.

آقای اردوغان با رد این اتهام گفته است که در صورت درست بودن آن، از سمت خود استعفا خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG