لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۹

تلاش تازه خانواده لوینسون برای ترغیب دولت به روشن کردن وضعیت او


تصاویری که ربایندگان رابرت لوینسون پنج سال پیش در اختیار خانواده او قرار دادند.
تصاویری که ربایندگان رابرت لوینسون پنج سال پیش در اختیار خانواده او قرار دادند.

خانواده رابرت لوینسون، مأمور سابق اف.بی‌.‌آی که ۹ سال پیش در ایران ناپدید شد، یک راهپیمایی برپا می‌کنند تا از دولت آمریکا بخواهند به اقدامات خود برای روشن کردن سرنوشت او شدت بخشد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این راهپیمایی، شنبه ۱۵ اسفند و در ایالت فلوریدا برگزار خواهد شد.

در مورد فعالیت و ناپدید شدن آقای لوینسون، تا کنون گزارش‌های گوناگونی منتشر شده و از جمله خبرگزاری آسوشیتدپرس پیشتر گفته بود او در ماموریتی تائیدنشده برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، کار می‌کرده است.

بحث درباره سرنوشت آقای لوینسون پس از آنکه او جزو افرادی نبود که در تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای آزاد شدند، مجدداً افزایش یافت.

این در حالی است که پیشتر سخنگوی کاخ سفید گفته بود که رابرت لوینسون دیگر در ایران نیست، اما اطلاعات بیشتری در این زمینه ارائه نکرد.

در عین حال مجلس نمایندگان ایالات متحده روز دوشنبه، دهم اسفند، قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که در آن از ایران خواسته شده «به عنوان اقدامی بشردوستانه» به تعهد خود مبنی بر کمک به یافتن رابرت لوینسون، مأمور پیشین اف‌بی‌آی، پلیس فدرال آمریکا، عمل کند.

بنا به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در این قطعنامه ذکر شده‌ که ایران موافقت کرده تا تمامی اطلاعاتی را که در مورد ناپدید شدن لوینسون در دست دارد، به دولت آمریکا ارائه کند.

رابرت لوینسون، اگر زنده باشد، اکنون ۶۷ سال دارد. او مأمور سابق پلیس فدرال آمریکا (اف.بی‌.‌آی) است که در اسفند ۱۳۸۵ و در یک عملیات مخفی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی.آی.ای) به ایران سفر کرد.

او برای آخرین بار در جزیره کیش مشاهده و سپس ناپدید شد. جمهوری اسلامی ایران می‌گوید اطلاعی از سرنوشت او ندارد و تمام تلاش‌های دولت آمریکا برای یافتن او یا لااقل اطلاعاتی درباره‌اش به شکست انجامیده است.

ایالات متحده همچنین برای اطلاعاتی که به پیدا شدن رابرت لوینسون منجر شود، پنج میلیون دلار جایزه تعیین کرده است.

پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، نیز در ادامه تلاش‌ها برای یافتن رابرت لوینسون اقدام به ایجاد صفحه فارسی در فیس‌بوک کرده است.

XS
SM
MD
LG