لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۸

تنش میان ترکیه و روسیه بر سر سوریه مجددا بالا گرفت


آثار حملات هوایی حامیان دولت سوریه در شهر حلب
آثار حملات هوایی حامیان دولت سوریه در شهر حلب

روسیه، ترکیه را متهم کرده که می‌خواهد در سوریه دخالت نظامی کند. اما ترکیه گفته که مسکو تلاش می‌کند توجهات را از «جنایت‌هایش» در سوریه منحرف کند.

خبرگزاری رویترز، جمعه ۱۶ بهمن به نقل از وزارت دفاع روسیه گزارش داده که این وزارتخانه، شاهد «افزایش نشانه‌ها از آماده‌سازی پنهانی نیروهای مسلح ترکیه برای عملیات در خاک سوریه» بوده است.

اما یک مقام وزارت امور خارجه ترکیه گفته است که روس‌ها «تلاش می‌کنند توجه را از جنایت‌های خود علیه شهروندان سوریه منحرف کنند.»

این مقام دولتی ترکیه در عین حال تصریح کرده است که آنکارا «حق خود برای انجام هر اقدامی در حفاظت از امنیت‌اش را محفوظ می‌داند.»

در لندن، احمد داود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، نیروهای دولتی سوریه و روسیه را متهم کرده که «مسیر کمک‌های انسانی» ارسالی از طرف آنکارا به شهر حلب در سوریه را زیر حمله گرفته‌اند.

به گفته آقای داود اوغلو، روسیه و دولت سوریه می‌خواهند «همان کاری را که با مضایا کردند، با حلب انجام دهند».

وزیر امور خارجه ترکیه نام این مسئله را «محاصره گرسنگی» گذاشته است.

سوریه در روزهای اخیر اعلام کرده بود که موفق شده با حمایت هوایی روسیه، آخرین راه تدارکاتی مخالفان بشار اسد در شمال شهر حلب با مرز ترکیه را قطع کنند.

شهر حلب که یکی از بزرگترین شهرهای سوریه است در ماه‌های اخیر در کنترل مخالفان مسلح بشار اسد قرار داشت. اما ارتش سوریه می‌گوید که این شهر به زودی توسط نیروهای حامی بشار اسد محاصره خواهد شد.

گزارش‌ها از فرار ده‌ها هزار نفر از مردم حلب از این شهر به سوی ترکیه حکایت دارند.

افزایش حملات نظامی روسیه و سوریه در داخل این کشور علیه مواضع مخالفان و غیر نظامیان، باعث شد تا مذاکرات صلح سوریه در ژنو به تعویق بیفتد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز تاکید کرده که دولت سوریه و روسیه خواستار راه‌حل سیاسی برای پایان دادن به بحران در سوریه نیستند.

تنش جدید میان ترکیه و روسیه همزمان با آن بالا گرفته که عربستان سعودی اعلام کرد آماده است برای مقابله با گروه حکومت اسلامی (داعش) به سوریه، نیروی زمینی اعزام کند.

آمریکا از این مسئله استقبال کرده است.

XS
SM
MD
LG