لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۰

پوتین: در مذاکرات با ایران پيشرفت قابل توجهی به‌دست آمده‌است


ولاديمير پوتين، رئيس جمهوری روسيه
ولاديمير پوتين، رئيس جمهوری روسيه

ولاديمير پوتين، رئيس جمهوری روسيه می‌گويد که مذاکرات هسته‌ای با ايران «به خوبی به جریان افتاده» و در این مذاکرات، «پيشرفت قابل توجهی» به‌دست آمده‌است.

وی با این حال تأکید کرده است که هنوز «يک راه‌حل جامع و نهايی» درباره اين مسئله يا رسيدن به «چشم‌اندازی برای لغو تحريم‌ها» عليه تهران به دست نيامده است.

آقای پوتين در گفت‌وگو با روزنامه مصری الاهرام که دوشنبه ۲۰ بهمن منتشر شده، بر ضرورت «ادامه تلاش‌ها» در اين زمينه تاکيد کرده است.

روسيه بر «حق» ايران برای ادامه برنامه هسته‌ای صلح‌آميز از جمله غنی‌سازی اورانيوم، زير نظر و بازرسی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی تاکيد دارد و ولاديمير پوتين در گفت‌وگو با الاهرام نيز بر اين مسئله تاکيد کرده است.

رئيس جمهوری روسيه گفته که «نکته مهم اين است که هيچکس نبايد از وضعيت استفاده يک‌طرفه بکند يا برای چيزی بيشتر از آنچه جهت رسيدن به راه حلی متوازن و عادلانه برای این مسئله پیچیده نیاز است چانه‌زنی کند.»

ايران و گروه ۱+۵ شامل آمريکا، بريتانيا، فرانسه، آلمان، چين و روسيه، از زمان توافق موقت ژنو در نوامبر ۲۰۱۳ تاکنون دو بار مهلت دستيابی به توافقی جامع و نهايی را تمديد کرده‌اند.

آنها دهم تير سال ۱۳۹۴ را به عنوان ضرب‌الاجل برای دست‌يابی به اين توافق تعيين کرده‌اند اما ابتدا بايد تا چهارم فروردين آينده، به توافقی سياسی بر سر کليات برای ادامه مذاکرات دست يابند.

آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، خواستار آن شده تا «توافق بر کليات و جزئيات در يک مرحله و با مفاد واضح و غيرقابل تأويل باشد» اما ساعاتی پس از اين سخنان، جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، گفت که هرگونه تمديد مذاکرات هسته‌ای با ايران بعد از چهار فروردين منتفی است، مگر اين که چارچوب و طرح کلی يک موافقتنامه تا آن هنگام مشخص شده باشد.

آقای کری، در روزهای اخير، چند گفت‌وگوی فشرده با محمدجواد ظريف، همتای ايرانی خود داشته است.

آقای ظريف پس از آخرين دور از اين جلسات، گفت که «اکنون» زمان توافق نهايی با ايران بر سر برنامه هسته‌ای آن است اما هشدار داد که شرط اين توافق، «احترام به ايران» است.

XS
SM
MD
LG