لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۰

یک نظرسنجی: سعودی‌ها ایران را بیشتر از اسرائیل دشمن خود می‌دانند


بر اساس يک نظرسنجی که توسط کالج «آی‌.دی‌سی» اسرائيل انجام شده است، شهروندان عربستان سعودی گفته‌اند که جمهوری اسلامی ايران و گروه حکومت اسلامی را بيشتر از اسرائيل، دشمن خود می‌دانند.

خبرگزاری آسوشيتدپرس روز پنجشنبه ۱۴ خرداد گزارش داده که اين نظرسنجی در دو هفته اخير، توسط مرکز علمی هرتسليا و با همکاری دانشگاه آمريکايی ويسکانسين - ميلواکی انجام و در آن از ۵۰۶ شهروند سعودی به وسيله تلفن نظرخواهی شده است.

بر اساس نتايج نظرسنجی انجام‌شده، ۵۳ درصد شهروندان عربستان سعودی گفته‌اند که ايران را بزرگترين دشمن خود می‌دانند؛ در حالی که ۲۲ درصد گفته‌اند که چنين حسی را به گروه حکومت اسلامی دارند و تنها ۱۸ درصد از اسرائيل به عنوان بزرگترين دشمن خود نام برده‌اند.

نتايج اين نظرسنجی همچنين می‌گويد اکثر سعودی‌ها خواهان آن هستند که در صورت مسلح شدن ايران به بمب اتمی، حکومت اين پادشاهی نيز اقدام مشابهی انجام دهد.

همچنين ۸۵ درصد سعودی‌ها گفته‌اند که همچنان از طرح صلح اعراب که تقريبا يک دهه پيش به رهبری عربستان سعودی ارائه شد، حمايت می‌کنند. بر مبنای اين طرح، اعراب در صورت بازگشت اسرائيل به مرزهای قبل از ۱۹۶۷ با اين کشور صلح خواهند کرد.

آسوشيتدپرس تاکيد کرده که نتايج اين نظرسنجی نشان‌دهنده دغدغه‌های مشترک فراوان ميان عربستان سعودی با اسرائيل است که هر دو به شدت نگران تبعات توافق احتمالی اتمی ميان ايران با قدرت‌های جهانی هستند.

الکس مينتز، ریيس موسسه سياست و استراتژی در کالج آی.دی‌.سی اسرائيل گفته است که نتايج اين نظرسنجی نشان می‌دهد که «آنچه ما اينجا درباره سعودی‌ها فکر می‌کنيم دقيقا آن چيزی نيست که آنها واقعا هستند».

آقای مينتز افزوده است: «ميزان زيادی از منافع، تهديدها و برنامه‌ها {ميان اسرائيل و عربستان سعودی} وجود دارد ... بعضی {از سعودی‌ها} حتی علاقه داشتند نيروی خود را با اسرائيل تقسيم کنند».

برای انجام اين نظرسنجی، به شهروندان عربستان سعودی گفته می‌شد که از آی.‌دی.سی با آنها تماس گرفته می‌شود اما به آنها گفته نمی‌شد که اين کالج در اسرائيل قرار دارد.

نتايج اين نظرسنجی در اوج جنگ لفظی و تنش در روابط دو کشور ايران و عربستان سعودی منتشر می‌شود. دو کشور در سال‌های اخير درگير اختلاف نظرها و رقابت‌های اساسی بر سر مسائل مهم منطقه از سوريه تا يمن بوده‌اند.

گروه حکومت اسلامی هم که در دو سال گذشته، بخش‌های وسيعی از خاک عراق و سوريه را تصرف کرده، با هر دو کشور ايران و عربستان سعودی ابراز دشمنی می‌کند.

ابوبکر بغدادی، خليفه خودخوانده اين گروه، اخيرا، هشدار داده که «پايان حاکمان عربستان سعودی نزديک است».

آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نيز در ماه‌های گذشته چند بار به شدت از عربستان سعودی انتقاد کرده و از جمله گفته است که «بينی سعودی‌ها {در يمن} به خاک ماليده خواهد شد».

مجریان و طراحان نظرسنجی اخیر، ضریب خطای آن را حداکثر پنج درصد عنوان کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG