لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۷

ظريف: سياست ایران در حمايت از حکومت سوريه تغييرناپذير است


محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز سه‌شنبه ۱۲ خرداد گفت که حمایت تهران از حکومت سوریه «تغییرناپذیر» است و «مشکلات منطقه باید به دست کشورهای منطقه حل شود».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای ظریف در دیدار با محمد جهاد لحام، رییس مجلس سوریه گفت: «در کنار دولت و مردم سوريه برای مبارزه با تروريسم و افراط‌گری، ايستاده‌ايم».

وی همچنین افزود: «به شما به عنوان نماينده مردم سوريه و جناب آقای بشار اسد به دليل مقاومت تاريخی‌تان در مقابل تروريست‌ها تبريک می‌گویيم».

از زمان شروع ناآرامی‌ها و اعتراض‌ها به حاکمیت سوریه، بشار اسد مخالفان خود را «تروریست» نامیده و گفته است که با هرگونه «فعالیت تروریستی» مبارزه خواهد کرد.

به رغم تلاش‌ها برای رسیدن به راه‌حلی سیاسی، جنگ داخلی همچنان در سوریه جریان دارد و بخش‌های زیادی از خاک این کشور به اشغال نیروهای «حکومت اسلامی» و سایر مخالفان بشار اسد در آمده است.

گروه حکومت اسلامی از زمان اشغال بخش‌هایی از سوریه، شهر «رقه» را به عنوان مرکز خلافت خود انتخاب کرده است.

آقای ظريف همچنین گفته است: «امروزه، حاميان گروه‌های تروريستی منزوی شده‌اند و مجبور شدند با دولت و ملت سوريه همکاری کنند. آنها فهميده‌اند که امنيت و نفوذ را نمی‌توانند با پول يا فروش اسباب بازی‌های جنگی در منطقه تأمين کنند».

عربستان سعودی و ترکیه از جدی‌ترین مخالفان حاکمیت بشار اسد در سوریه به شمار می‌روند. گزارش‌ها حاکی است هر دو کشور در تجهیز و کمک به مخالفان بشار اسد در سوریه، فعال بوده‌اند. ایران نیز متهم است که با پول و اسلحه از رژیم بشار اسد حمایت می‌کند.

جنگ داخلی سوریه طی دو سال گذشته بیش از ۲۲۰ هزار کشته در پی داشته است.

ولایتی: سوریه بخشی از امنیت ایران است

علی اکبر ولایتی، وزیر خارجه اسبق ایران و مشاور فعلی امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی ایران، هم گفته است: «امنیت سوریه و یکپارچگی و تمامیت سرزمینی این کشور، بخش جدا نشدنی از امنیت ایران است چه در مقابله با دخالت عربستان و کشورهای خلیج فارس یا دخالت ترکیه».

آقای ولایتی در گفت‌وگو با روزنامه «الاخبار» چاپ لبنان که گزارش آن روز یازدهم خرداد از سوی واحد مرکزی خبر منتشر شده است، گفته که «ما دقیقا نقشه دشمنان برای سوریه را نمی‌دانیم اما بر اساس حکمت و تدبیر، بعید می‌دانم که اقدامات تنش‌آفرینی مانند ایجاد منطقه پرواز ممنوع یا پشتیبانی هوایی از تروریست‌ها اتفاق نیفتند».

وی افزود: «در هر حال، ما اطمینان کامل داریم که ملت سوریه در برابر هر نوع تجاوزی به مقاومت و ایستادگی خود ادامه می‌دهد و ما در کنار آنها خواهیم بود.»

این گزارش حاکی است آقای ولایتی پس از این سخنان، دو ضرب‌المثل مطرح کرد و گفت: «به هر حال کسی که خانه‌اش از شیشه است نمی‌تواند به همسایه‌هایش سنگ‌پرانی کند و یا کسی که باد می‌کارد، توفان درو می کند».

خبرنگار روزنامه الاخبار پس از این ضرب المثل‌ها، از آقای ولایتی پرسیده که آیا مقصود شما ترکیه است که وی در پاسخ، سکوت کرده و درخواست کرد سوال بعدی مطرح شود.

حمایت ایران از حاکمیت بشار اسد از سوریه، روابط تاثیرگذار ایران با دولت عراق و نیز نقش ایران در یمن، از محورهایی است که میان تهران و کشورهای عربی منطقه چالش ایجاد کرده است.

عربستان سعودی ائتلافی برای مقابله با حوثی‌ها در یمن فعال کرده و حملات هوایی به مواضع آن‌ها را دنبال می‌کند.

عادل جبیر، وزیر خارجه جدید عربستان سعودی گفته است: «ما منتظر روزی هستیم که روابط خوبی با ایران بنا کنیم. اما این به رفتار ایران و اینکه در مسائل منطقه دخالت نکند، از تروریسم حمایت نکند و از روش‌هایی که اعمال آنها به منافع مردم و منطقه لطمه وارد می‌کند دست بردارد، بستگی دارد».

یک روز پس از این سخنان، حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه ایران، گفت: «تهران بر خلاف برخی طرف‌ها که از تروریسم حمایت و استفاده ابزاری می‌کنند و امنیت منطقه را به بازی گرفته‌اند، قویاً از عراق، لبنان، یمن و سوریه و کشورهای در معرض تهدیدات تروریستی حمایت می‌کند».

XS
SM
MD
LG