لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۸

آغاز موج سوم ايدز در ايران؛ افزایش زنان باردار آلوده به اچ‌آی‌وی


نمایشگاه روز جهانی ایدز در ایران، ۲۰۰۸
نمایشگاه روز جهانی ایدز در ایران، ۲۰۰۸
مينو محرز، رئيس مرکز تحقيقات ايدز در ایران، می‌گوید که «آمارهای جديد شيوع ايدز» در کشور حاکی از آن است که «موج سوم» اين بيماری به معنی «شیوع جنسی» آن در کشور آغاز شده است.
به گزارش روز پنج‌شنبه، چهارم مهر، روزنامه شرق، چاپ تهران، خانم محرز همچنين خبر داده که «تعداد زنان باردار مبتلا به ويروس HIV نيز در حال افزايش است» و توضيح داده است که «موج سوم» بيماری ايدز در ايران به معنی «شيوع جنسی» آن در کشور است.
به گفته رئيس مرکز تحقيقات ايدز، «۹۹ درصد بيماران جديدی که در تهران» به اين مرکز مراجعه می‌کنند، از طريق «روابط ‌جنسی» به ويروس HIV مبتلا شده‌اند، اما «ميزان کشوری ابتلای جنسی ايدز حدود ۴۰ درصد است».
مينو محرز همچنين از «افزايش نگران‌کننده تعداد زنان بارداری» که ويروس HIV از همسران‌شان به آنها منتقل شده، خبر داده است.
آخرين آمار رسمی درباره ميزان مبتلايان به بيماری ايدز در ايران، از وجود «۲۶ هزار بيمار شناسايی شده» در کشور در شهريور سال جاری خبر می‌داد، اما به گفته عباس صداقت، رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بر پايه مدل‌های رياضی برآورد می‌شود که «۷۰ تا ۸۰ هزار مبتلا به بيماری ايدز» در ايران وجود داشته باشد.
آقای صداقت همچنين گفته بود که «حدود ۵۰ تا ۵۵ هزار ايرانی» به علت «بی‌علامتی» بيماری ايدز از بيماری خود اطلاع ندارند.
روزنامه شرق بر پايه آمار‌های دولتی گزارش می‌دهد که به ‌طور ميانگين از سال ۱۳۸۸ تا به امروز، ۵۰۰ نفر در هر سه ماه به تعداد مبتلايان به بيماری ايدز در کشور اضافه شده است.
به نوشته اين روزنامه، کارشناسان دانشگاه‌های علوم پزشکی معتقد هستند آمار‌های دولتی ميزان واقعی تعداد مبتلايان به ايدز در کشور را نشان نمی‌دهد.
مقام‌ها و سازمان‌های متولی مقابله با بيماری ايدز در ايران می‌گويند که حدود ۹۰ درصد مبتلايان به اين بيماری در ايران مردها و ۱۰ درصد ديگر زنان هستند.
XS
SM
MD
LG