لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۴

اوکراین به نظامیان خود دستور داد از کریمه خارج شوند


سربازان اوکراینی، تانک‌های ارتش را در نزدیکی مرز روسیه آماده می‌کنند.
سربازان اوکراینی، تانک‌های ارتش را در نزدیکی مرز روسیه آماده می‌کنند.
در حالی که خبرگزاری‌های بین‌المللی از تصرف یک پایگاه دیگر نیروهای مسلح اوکراین در شبه جزیره کریمه توسط سربازان روس خبر می‌دهند، رئیس جمهور موقت اوکراین، دستور خروج نیروهای نظامی اوکراین از شبه جزیره کریمه را صادر کرده‌است.

این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که دولت آمریکا و ناتو نسبت به حمله روسیه به مناطق شرقی اوکراین هشدار می‌دهند.

در همین حال بنا بر گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی اولکساندر تورچینف، رئیس جمهور موقت اوکراین، روز دوشنبه چهارم فروردین دستور خروج نیروهای نظامی اوکراین از شبه جزیره کریمه را صادر کرده‌است.

بر اساس این گزارش آقای تورچینف پس از دیدار با قانون‌گذاران ارشد اوکراین گفت که شورای دفاعی و امنیت ملی اوکراین بر اساس توصیه وزارت دفاع، این تصمیم را گرفته‌است.

رئیس جمهور موقت اوکراین گفت که تصمیم بیرون بردن نیروها از کریمه به خاطر این گرفته شد که «ارتش روسیه جان و مال سربازان اوکراینی و خانواده‌های آنها را تهدید کرده‌است.»

از زمان دخالت نیروهای مسلح هوادار روسیه در کریمه، هزاران تن از نیروهای اوکراینی در پایگاه‌های خود در کریمه تحت محاصره قرار داشته‌اند و در حالی که با محاصره‌کنندگان مقابله مسلحانه نمی‌کردند اما از تسلیم شدن نیز خودداری کرده‌بودند.

در همین حال خبرگزاری‌های بین‌المللی از تصرف یک پایگاه دیگر نیروهای مسلح اوکراین در شبه جزیره کریمه توسط سربازان روس خبر می‌دهند.

خبرگزاری رویترز، روز دوشنبه چهارم فروردین خبر داد که نظامیان روسیه بامداد این روز از نارنجک‌های بیهوش‌کننده و آتش اسلحه، برای تصرف پایگاه دریایی اوکراین در منطقه فئودوسیای شبه جزیره الحاقی کریمه استفاده کرده‌اند.

این خبرگزاری همچنین از بازداشت افسران اوکراینی توسط نیروهای روسیه و پایین آوردن پرچم اوکراین در پایگاه دریایی تصرف شده خبر داده‌است.

به گزارش رویترز، نیروهای نظامی روسیه برای تصرف این پایگاه دریایی از همان تاکتیکی استفاده کرده‌اند که دو روز پیش از آن برای اشغال پایگاه هوایی بلبک در همین شبه جزیره استفاده کرده بودند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که پایگاه دریایی فئودوسیا از پایگاه‌های جدید نظامی اوکراین در کریمه بوده‌است.

ولادیسلاو سلزنیوف، سخنگوی وزارت دفاع اوکراین، در صفحه فیس‌بوک خود نوشته‌است که چتربازهای روس از چهار فروند هلی‌کوپتر به داخل پایگاه پریدند و سه خودروی نظامی روسیه که سربازان اوکراینی با دستان بسته در آنها حضور داشتند نیز در حال خروج از پایگاه دیده شده‌اند.

روسیه هفته پیش شبه جزیره کریمه که بخشی از خاک اوکراین بود را رسماًً به خود ملحق کرد. شبه نظامیان طرفدار روسیه نیز از حدود سه هفته پیش، اماکن دولتی کریمه را به تصرف خود در آورده بودند.

در همین حال مقام‌های کریمه هم دولت اوکراین را متهم کرده‌اند که نیمی از برق این شبه جزیره را قطع کرده‌اند.

ابراز نگرانی کاخ سفید از تحولات اوکراین

تونی بلینکن، قائم مقام مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا روز یک‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان از تحرکات نیروهای نظامی روسیه در مرز با اوکراین ابراز نگرانی عمیق کرد.

او گفت که این تحرکات، احتمال «بی‌ثباتی و حادثه» را افزایش می‌دهد و ممکن است آن‌ها [روسیه] برای «ورود به اوکراین آماده شوند.»

این ابراز نگرانی یک روز پس از آن بیان می‌شود که ژنرال فیلیپ بریدلاو، از فرماندهان ارشد پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، نیز درباره حمله گسترده روسیه به اوکراین هشدار داده و گفت که نیروهای نظامی روس که در مرزهای شرقی اوکراین مستقر شده‌اند، «بسیار بسیار بزرگ و بسیار بسیار آماده» هستند.

مقام‌های ارشد اوکراین نیز در دو روز گذشته هشدار داده‌اند که خطر جنگ با روسیه بیشتر از یک هفته قبل شده‌است.

به گفته دولت موقت اوکراین، ارتش روسیه به طور گسترده‌ای در مرزهای شرقی اوکراین مستقر شده و قصد حمله به این کشور و تصرف مناطق بیشتری از آن را دارد.

آندره پاروبی، رئیس شورای دفاعی و امنیتی اوکراین گفته که «هدف اصلی پوتین، کریمه نیست بلکه کل اوکراین است.»

این در حالی است که نشست گروه ۷ شامل آمریکا، کانادا، فرانسه، بریتانیا، ژاپن و ایتالیا از صبح روز دوشنبه به میزبانی هلند آغاز شده و باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در حال هماهنگی چگونگی واکنش به روسیه توسط قدرت‌های جهانی است.
XS
SM
MD
LG