لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۲

اوکراین: احتمال بروز جنگ با روسیه در حال افزایش است


سربازان روسی بر روی عرشه کشتی «ترنپول» که از اوکراین به غنیمت گرفته‌اند.
سربازان روسی بر روی عرشه کشتی «ترنپول» که از اوکراین به غنیمت گرفته‌اند.
وزیر امور خارجه اوکراین می‌گوید که امکان بروز جنگ بین کشورش و روسیه در حال افزایش است و گزارش‌های دیگر حاکی است که یک فرمانده ارشد اوکراین توسط نیروهای هوادار روسیه در منطقه الحاقی کریمه بازداشت شده است.

آندره دشچیتسیا، وزیر امور خارجه اوکراین، روز یکشنبه در مصاحبه با برنامه «این هفته» شبکه تلویزیونی آمریکایی «ای‌بی‌سی» گفت که احتمال بروز جنگ در حال افزایش است و «ما نمی‌دانیم که در ذهن پوتین (رییس جمهوری روسیه) چه می‌گذرد و چه تصمیمی دارد».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی اظهار داشت: «به همین دلیل وضعیت اکنون بیشتر انفجارآمیز است تا یک هفته پیش».

آندره دشچیتسیا به شبکه ای‌بی‌سی گفته است: «مشکل این است که روس‌ها و بویژه حکومت پوتین، خود پوتین با بقیه دنیا صحبت نمی‌کنند، او نمی‌خواهد که به حرف دنیا گوش کند، او نمی‌خواهد که به مسائل مطرح پاسخ دهد، مسائل اوکراین و شتاب ندادن به اوضاع و توقف تجاوز».

اظهارات وزیر امور خارجه اوکراین ادامه نقطه نظرات آندره پاروبی، رییس شورای دفاعی و امنیت ملی اوکراین است که پس از سقوط دولت ویکتور یانوکوویچ به این مقام منصوب شد.

آقای پاروبی در اجتماع گسترده مردم اوکراین در پایتخت این کشور گفت: «هدف اصلی پوتین، کریمه نیست بلکه کل اوکراین است. نیروهای وی به صورت گسترده‌ای پشت مرز‌ها مستقر شده و هر لحظه آماده حمله هستند».

مصاحبه وزیر امور خارجه اوکراین با شبکه ای‌بی‌سی یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که نیروهای روسیه از نفربرهای زرهی و نارنجک‌های بیهوش کننده برای ورود به پایگاه هوایی «بلبوک» در نزدیکی سیمفرپول، مهم‌ترین شهر شبه جزیره کریمه، استفاده کردند.

گزارش‌های رسیده حاکی است که در جریان این حمله، سرهنگ یولی ماچور، فرمانده این پایگاه هوایی بازداشت شده است. یک نیروی خدماتی نیز در این حمله مجروح شده است.

الکساندر تورچینف، رییس جمهوری موقت اوکراین، در بیانیه‌ای گفته است که آقای ماچور ربوده شده و باید سریعا آزاد شود.

وی اشاره‌ای به محل بازداشت فرمانده پایگاه هوایی «بلبوک» نکرده ولی ویتالی کلیچکو، از سیاستمداران برجسته اوکراین، گفته است که ماچور توسط نیروهای روسی دستگیر و به زندانی در سواستوپول، پایگاه دریایی روسیه در دریای سیاه، منتقل شده است.

یک دستیار ارشد کاخ سفید نیز گفته است که احتمال دارد روسیه به شرق اوکراین حمله کند و حتی کمک نظامی آمریکا به اوکراین نیز مانع این کار نخواهد شد.

تونی بلنیکن، مشاور معاون امنیت ملی آمریکا، می‌گوید به نظر می‌رسد روسیه با اعزام هزاران نیرو به پشت مرزهای اوکراین در حال ارعاب این کشور است.

وی در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان احتمال داد که روس‌ها در حال آماده شدن برای ورود به خاک اوکراین هستند.

آقای بلنکین افزود که آمریکا در صدد کمک نظامی به اوکراین است ولی «بسیار غیرمحتمل است تا محاسبات روسیه تغییر کند و از بروز حمله جلوگیری شود».

احتمال حمله روسیه به شرق اوکراین که اکثریت آن‌ها روس تبار هستند در حالی قوت گرفته است که هفته پیش پنتاگون اعلام کرد که وزیر دفاع روسیه در گفت‌و‌گو با چاگ هیگل، همتای آمریکایی خود اطمینان داد که کشورش هیچ برنامه‌ای برای ورود به خاک اوکراین ندارد.

مشاور ارشد کاخ سفید می‌گوید که مجازات‌های اقتصادی علیه روسیه منجر به انزوای این کشور خواهد شد.
XS
SM
MD
LG