لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۱

اولتیماتوم جیش‌العدل به جمهوری اسلامی


گروه موسوم به جيش‌العدل به دولت جمهوری اسلامی اولتيماتوم داده که تا پايان سال ۱۳۹۴، منطقه بلوچستان را ترک کند و «حاکميت» اين منطقه را به «ملت بلوچ» واگذار کند.

بيانيه اين گروه مسلح مخالف جمهوری اسلامی، جمعه ۳۱ مرداد در صفحه فيس‌بوک آن و در چندین وب‌سایت این گروه منتشر شده‌است.

جيش‌العدل تهديد کرده که در پايان سال ۱۳۹۴ با «هر بيگانه ظالمی» که همچنان در منطقه بلوچستان باقی مانده باشد، «به مثابه دشمن» برخورد می‌کند.

با این وجود، جيش‌العدل افزوده که اين سازمان خواستار «جدايی و استقلال بلوچستان از ايران» نيست بلکه هدف خود را «فدراليسم و اداره خودمختار» اين منطقه می‌داند تا «منافع و معادن و درآمد حاصل از اين خاک در راستای بهبود و بهروزی ملت اهل سنت بلوچ استفاده شود.»

منطقه بلوچستان در تقسيمات جغرافيايی کنونی ايران، بخشی از استان سيستان و بلوچستان است که با کشورهای پاکستان و افغانستان مرز مشترک دارد.

اما منطقه‌ای که به نام بلوچستان شناخته می‌شود، ناحيه‌ای وسيع است که در دو سوی مرزهای ايران و پاکستان قرار دارد.

در بيانيه‌ای که جيش‌العدل صادر کرده، نه تنها به «افراد غير بومی» بلکه به «بلوچ‌های بومی» که به گفته اين سازمان، «جذب بدنه تروريستی سپاه و بسيج و وزارت اطلاعات گشته‌اند»، هشدار داده شده که تا پايان سال ۱۳۹۴ يا «توبه» کنند و يا بلوچستان را «ترک» کنند.

عبدالستار دوشوکی: نباید جدی گرفت

با وجود اين تهديدها، عبدالستار دوشوکی، رئيس مرکز مطالعات بلوچستان در لندن می‌گويد که نبايد آنها را «جدی» گرفت.

به گفته آقای دوشوکی، پس از انشعاب در جيش‌العدل و تشکيل سازمانی ديگر به نام جيش‌النصر در کنار جيش‌العدل، هرکدام از اين دو گروه تلاش می‌کنند خود را بيشتر عليه حکومت جمهوری اسلامی نشان دهند تا بتوانند حمايت بيشتر بلوچ‌ها را به دست بياورند.

اما مشخص نيست که حکومت ايران تا چه اندازه اين تهديدها را جدی تلقی نمی‌کند.

جيش‌العدل و دیگر گروه‌های مسلحی که می‌گویند برای احقاق حقوق اهل سنت ایران «جهاد» می‌کنند، در سال‌های اخير ده‌ها فرمانده و پاسدار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و پرسنل نيروی انتظامی را در شرق و جنوب شرق ايران به قتل رسانده يا به گروگان گرفته‌اند.

ضمن اينکه نه چندان دور از مرزهای غرب و شمال غرب ايران هم يک گروه افراطی سنی‌مذهب که به دشمنی با شیعه‌مذهب‌ها و پیروان دیگر ادیان شهرت دارد «خلافت اسلامی» تشکيل داده است.

عبدالستار دوشوکی معتقد است که جيش‌العدل، شباهت‌های ايدئولوژيک زيادی با گروه «خلافت اسلامی (داعش)» دارد هرچند از ارتباط سازمانی آنها ابراز بی‌اطلاعی می‌کند.

رئيس مرکز مطالعات بلوچستان يادآوری می‌کند که جيش‌العدل پيش از اين نيز تهديد کرده بود که جنگ سوريه را به داخل مرزهای ايران می‌کشاند.

اين سازمان معمولاً به طور منظم، تصاوير چريک‌های مسلح خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند؛ چريک‌هايی که هم شبيه نيروهای داعش در عراق لباس می‌پوشند و هم پرچمشان شبيه پرچم داعش است.

یکی از آخرین اقدامات جیش العدل گروگان‌گیری پنج مرزبان ایرانی در زمستان گذشته بود که این رخداد با آزاد شدن چهار گروگان به پایان رسید در حالی که جیش العدل می‌گوید گروگان پنجم را به قتل رسانده است.

XS
SM
MD
LG