لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۹

دبیرکل سازمان ملل خواستار «اقدام» شورای امنیت در مورد سوریه شد


دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار اقدام شورای امنیت این سازمان برای پایان دادن به نقض قوانین بین‌المللی توسط هر دو طرف درگیر در بحران سوریه شد.

به گزارش روز چهارشنبه، سوم اردیبهشت، خبرگزاری رویترز،‌ بان گی‌ مون، دبیرکل سازمان ملل، در دومین گزارش ماهانه خود به ۱۵ عضو شورای امنیت گفت که طرفین درگیر در جنگ سوریه، به درخواست این سازمان برای ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه به این کشور عمل نکرده‌اند.

آقای‌ بان در سخنرانی خود هنگام ارائه گزارش ۲۱ صفحه‌ای دبیرکل به اعضای شورای امنیت، به این که این شورا باید در مواجهه با بحران انسانی در سوریه دقیقا دست به چه اقدامی بزند اشاره‌ای نکرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین گفت که سه و نیم میلیون سوری به کمک‌های انسان‌دوستانه «به‌شدت نیاز دارند».

بر مبنای قطعنامه ۲۱۳۹ شورای امنیت سازمان ملل، دولت سوریه و مخالفان آن ملزم شده‌اند تا امکان رساندن کمک‌های انسان‌دوستانه شامل غذا، مواد دارویی و دیگر موارد مورد نیاز مشابه را برای میلیون‌ها نفر از مردم این کشور که در جریان اعتراضات سیاسی و جنگ داخلی سوریه صدمه دیده‌اند فراهم کنند.

تخمین زده می‌شود در این بحران سه ساله، دست‌کم ۱۵۰ هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند.

دبیرکل سازمان ملل متحد به شورای امنیت گفت که «وضعیت امنیتی در سوریه رو به وخامت می‌رود و دسترسی به کمک‌های انسان‌دوستانه به کسانی که بیشترین نیاز را دارند بهبود نیافته است».

بان گی‌ مون افزود: «هزاران نفر به مراقبت‌های پزشکی حیاتی دسترسی ندارند. تقریبا سه و نیم میلیون نفر نیز بدون لوازم و خدمات ضروری باقی مانده‌اند.»

به گفته دبیرکل سازمان ملل متحد، طرفین جنگ در سوریه به محاصره مناطق غیرنظامی نیز پایان نداده‌اند: «شرم‌آور است که نزدیک به ۲۵۰ هزار نفر عمدا ناچار شده‌اند که در چنین وضعیتی زندگی کنند.»

آقای‌ بان همچنین دولت سوریه را به «بمباران هوایی کور» و شورشیان مسلح را به «حملات خمپاره‌ای و گلوله‌باران کور» متهم کرد و گفت: «جنگجویان خارجی پشتیبانی خود را از تمام طرف‌های جنگ، شامل دولت، مخالفان مسلح و گروه‌های بنیادگرا ادامه می‌دهند.»

گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد به شورای امنیت در شرایطی ارائه می‌شود که دولت سوریه اعلام کرده انتخابات ریاست جمهوری این کشور روز ۱۳ خردادماه امسال برگزار خواهد شد.

چند روز پیش از آن، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، گفته بود که جنگ‌ داخلی این کشور شاهد نقطه‌عطفی به سود نظام سوریه است.

اما ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه، اعلام زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور را نشان از دور بودن اسد از واقعیات دانسته است.
XS
SM
MD
LG