لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۴

فرانسه: اطلاعاتی در مورد ادامه استفاده اسد از سلاح شیمیایی داریم


فرانسوآ اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه.
فرانسوآ اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه.
رئیس‌جمهوری فرانسه روز یکشنبه، ۳۱ فرودین ماه، اعلام کرد که فرانسه «اطلاعات» تایید‌نشده‌ای دارد که نشان می‌دهد دولت بشار اسد همچنان از سلاح‌های شیمیایی استفاده می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه فرانسوآ اولاند در جریان گفت‌وگویی رادیویی در جواب خبرنگاری که از او درباره سلاح‌های شیمیایی سوریه پرسیده است، می‌گوید «مقدار اندکی اطلاعات در این زمینه داریم، با این همه هنوز مدرک ثابت‌کننده‌ای در دست نداریم.»

آقای اولاند در گفت‌وگو با رادیو «اروپای یک» می‌گوید «آنچه من می‌دانم این است که تا به حال هرچه از رژیم اسد دیده‌ایم روش‌های وحشتناکی است که این رژیم قادر به استفاده از آن‌هاست و تمایلی هم به انتقال قدرت در این کشور ندارد.»

آن‌طور که خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، نیز در گفت‌وگو با همین رادیو گفته است «نشانه‌هایی» وجود دارد از این که در مدت اخیر اسد از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است. با این همه آقای فابیوس می‌گوید «این نشانه‌ها هنوز ثابت نشده‌اند.»

آقای فابیوس گفته است که از این سلاح‌ها در مرزهای شمالی و در نزدیکی لبنان استفاده شده است و با آنکه به نسبت قبل و در قیاس با آنچه چند ماه پیش در دمشق اتفاق افتاد، میزان کاربرد آن‌‌ها بسیار محدوتر بوده، اما «بسیار کشنده و خطرناک» بوده‌اند.

یک منبع آگاه در این زمینه به خبرگزاری فرانسه گفته است که این اطلاعات از منابع مختلف، «از جمله نیروهای مخالف در سوریه» به دست دولت فرانسه رسیده است.

در ماه آوریل یک درگیری در مرکز حماه رخ داد و فعالان سیاسی، رژیم اسد را متهم به استفاده از گاز کلرین کردند و گفتند که در جریان این درگیری بیش از صد نفر در اثر خفگی جان خود را از دست دادند.

تلویزیون دولتی سوریه با تایید خبر مرگ بیش از صدتن در اثر خفگی، دولت اسد را عامل این درگیری ندانست و گفت این حمله را جبهه النصره انجام داده و آن‌ها باعث و بانی این اتفاق بودند.

بر اساس توافقی که سال گذشته با پادرمیانی روسیه و آمریکا انجام شد، سوریه تا پایان ماه ژوئن وقت دارد تا تمامی سلاح‌های شیمیایی خود را نابود کند. هفته گذشته سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی، اعلام کرد که سوریه تاکنون حدود دو سوم از جنگ‌افزار شیمیایی خود را تحویل داده است.

سوریه برای آن‌که بتواند تا ماه ژوئن (کمتر از دو ماه دیگر) تمامی سلاح‌های شیمیایی خود را نابود کند، باید روند حمل آن‌ها به وسط دریا و نابود کردن‌شان را تسریع کند.

کشتی‌های نروژی و دانمارکی در حال حاضر در بارگیری سلاح‌های شیمیایی سوریه به این کشور کمک می‌کنند. سلاح‌های که خطرناک‌تر محسوب می‌شوند توسط کشتی‌های آمریکایی حمل می‌شوند و سپس همگی به دریا ریخته می‌شوند.

سوریه از سال ۲۰۱۱ درگیر جنگ داخلی است. جنگی که در آن افرادی مسلح از ملیت‌های مختلف در حال جنگ با رژیم سوریه هستند.

نشریه آمریکایی دیفنس، در آخرین شماره خود نوشته است که بر اساس آمار، تعداد مخالفان سوری سال گذشته بین ۸۰۰ تا هزار نفر بوده است ولی این تعداد هم‌اینک به هشت هزار تن رسیده است.

این خبر به نقل از ژنرال لوید آستین، از سرفرماندهی نیروهای آمریکایی، در مجله دیفنس منتشر شده است.
XS
SM
MD
LG