لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۳

سوریه فهرست «مفصل‌تری» از جنگ افزارهای شیمیایی خود ارائه داد


کارشناسان سلاح‌های شیمیایی سازمان ملل در یکی از زرادخانه‌های شیمیایی سوریه
کارشناسان سلاح‌های شیمیایی سازمان ملل در یکی از زرادخانه‌های شیمیایی سوریه
مقام‌های مسئول می‌گویند که سوریه فهرست «مفصل تری» از جنگ افزارهای شیمیایی خود را به سازمان بین‌المللی که بر نابودی این جنگ افزار‌ها نظارت می‌کند، ارائه داده است.

این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که بازرسان سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی از وجود اختلاف در فهرست در اختیار خود با فهرست ارائه شده توسط دولت سوریه خبر دادند.

پس از آنکه آمریکا تهدید به مداخله نظامی در سوریه کرد، دولت این کشور با قرار دادن جنگ‌افزارهای شیمیایی خود در اختیار جامعه جهانی به منظور نابودی آن موافقت کرد. تهدید آمریکا پس از آن صورت گرفت که سال گذشته حمله‌ای با گاز سارین به حومه دمشق به کشته شدن صد‌ها نفر انجامید.

گزارش‌ها حاکی است که دولت سوریه به مدت چند هفته از جدول زمانبندی مشخص شده برای قراردادن جنگ افزارهای شیمیایی خود در اختیار بازرسان، عقب است.

دیپلمات‌ها می‌گویند برخی کشورهای عضو سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی، پرسش‌هایی درباره جزئیات جنگ افزارهای شیمیایی که حکومت بشار اسد فهرست آنها را ارائه داده است، مطرح کرده‌اند.

فهرست اولیه بر پایه برخی گمانه زنی‌ها تهیه شده و مواد سمی موجود در انبار‌ها تولید و ذخیره سازی در سراسر سوریه را مد نظر قرار نداده است.

مایکل لوهان سخنگوی سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی به خبرگزاری رویترز گفته است: «از نظر سازمان ملل متحد و سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی اختلاف‌هایی میان آنچه یافته‌اند و فهرستی که دولت سوریه ارائه داده است، وجود دارد.»

او افزود: «اکنون مقادیر دقیق مواد شیمیایی جایگزین فهرست تخمینی شده است.»

لوهان ادامه داد: «پس از آنکه بازرسان به پایگاه‌های سلاح‌های شیمیایی رفتند و مواد را برای انتقال آن‌ها به شهر ساحلی لاذقیه آماده کردند، فهرست مفصلی از مواد موجود تهیه کردند.»

دولت سوریه ابتدا در گزارشی به سازمان یاد شده اعلام کرده بود که حدود ۱۳۰۰ تن مواد سمی در اختیار دارد که مواد اولیه برای ساخت گازهای سمی و گاز اعصاب را شامل می‌شود.

لوهان می‌گوید که فهرست جدید شامل مواد شیمیایی جدید نیست.

دولت سوریه جزئیات مواد شیمیایی خود را اعلام نکرده است اما برخی گزارش‌ها حاکی است که انبارهای جنگ افزارهای شیمیایی سوریه حاوی بیش از ۵۰۰ تن مواد سمی بسیار خطرناک همچون گاز خردل و مواد اولیه برای ساخت گاز سارین و بیش از ۷۰۰ تن مواد شیمیایی صنعتی است.

این مواد شیمیایی در بندر لاذقیه بار کشتی‌های نروژی و دانمارکی می‌شوند. در عملیات نابود سازی جنگ افزارهای شیمیایی سوریه که میلیون‌ها دلار هزینه دارد، دستکم ۱۰ کشور شرکت می‌کنند.

مواد شیمیایی در دریا توسط کشتی آمریکایی کیپ رای که مجهز به تجهیزاتی به همین منظور است، نابود می‌شوند.

سوریه چند هفته از جدول زمانبندی مشخص شده برای قرار دادن جنگ افزارهای خود در اختیار بازرسان عقب است. این کشور حدود دو سوم از انبار مواد شیمیایی خود را به منظور نابودی، به خارج منتقل کرده است.

پس از چند بار تخلف از جدول زمانبندی، سوریه جدول زمانبندی جدیدی به سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی ارائه داده و اعلام کرده است که تا هفتم اردیبهشت، تحویل جنگ افزارهای خود را به پایان خواهد رساند.
XS
SM
MD
LG