لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۴

آمریکا: دعوت از ایران برای حضور در کنفرانس ژنو ۲ باید پس گرفته شود


سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در کنار محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود و ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه
سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در کنار محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود و ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه
يک مقام رسمی دولت آمريکا گفته است تا زمانی که ايران «رسما» ضوابط حضور در کنفرانس ژنو ۲ برای پايان دادن به بحران سوريه و اهداف اين کنفرانس را نپذيرد، شايسته شرکت در آن نيست و دعوت دبيرکل سازمان ملل از اين کشور بايد پس گرفته شود.
به گزاری خبرگزاری رویترز و فرانسه، این مقام آمريکایی که نام وی فاش نشده است روز دوشنبه ۲۰ ژانويه (۳۰ دی) گفته است که تهران بايد ابتدا از نتايج کنفرانس ژنو ۱ که در سال ۲۰۱۲ برگزار شد و در آن بر لزوم تشکيل دولت انتقالی در سوريه تاکيد شده است، «به طور کامل» حمايت کند.
کنفرانس ژنو ۲ که جامعه بين‌الملل برای پايان دادن به نزديک به سه سال جنگ داخلی و بحران در سوريه به آن اميد بسته‌اند، قرار است ۲۲ ژانويه (دوم بهمن) در سوييس برگزار شود.
در حالی که تا آخرين روزهای باقی مانده به اين کنفرانس، از ايران برای شرکت در آن دعوت نشده بود، بان گی‌مون، دبير کل سازمان ملل متحد، روز يک‌شنبه ۲۹ دی‌ماه پس از آنچه «دو روز گفت‌وگوهای فشرده» با وزير خارجه ايران عنوان شد، اعلام کرد ايران به نشست صلح سوريه که اين هفته در سوئيس برگزار می‌شود، دعوت شده است.
سخنگیو وزارت امور خارجه‌ ایران روز دوشنبه گفت که تهران اين دعوت را پذيرفته است، اما ائتلاف ملی سوريه، بزرگترين گروه مخالف بشار اسد ریيس جمهوری سوريه، بلافاصله اعلام کرد که در صورت لغو نشدن شرکت ايران در ژنو ۲ از حضور در اين نشست خودداری خواهد کرد.
ائتلاف ملی سوريه، ضرب‌الاجلی شش ساعته برای دبيرکل سازمان ملل متحد تعيين کرد تا دعوتش از ايران را پس بگيرد.
پس از اين ضرب‌الاجل و به گزارش خبرگزاری فرانسه، دبيرکل سازمان ملل گفت که مذاکراتی «اضطراری» در حال برگزاری است و او جزئيات بيشتر را در ادامه امروز اعلام خواهد کرد.
پيش از اين، دولت آمريکا به طور رسمی اعلام کرده بود که شرکت ايران در کنفرانس ژنو ۲ بايد مشروط به پذيرش نتايج کنفرانس ژنو ۱ باشد؛ مسئله‌ای که توسط ايران رد شد.
علی لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی، روز دوشنبه در این زمینه گفت: «اگر شرطی برای حضور در ژنو ۲ است بايد برای کسانی باشد که از تروريست‌ها حمايت کرده و در کشتار مردم سوريه دخالت دارند.»
به گزارش خبرگزاری ايسنا، وی افزود: «ما در ژنو ۱ حضور نداشتيم و مصوبات آن را قبول نداريم لذا به هيچ رو ژنو ۱ را نمی‌پذيريم و کسی نبايد برای ما شرط بگذارد.»
مرضيه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران نيز اعلام کرد که ايران «بر اساس دعوت رسمی صورت گرفته و بدون پيش‌شرط» در نشست ژنو ۲ درباره سوريه شرکت می‌کند.
مقام رسمی دولت آمريکا گفته که ايران پشتيبانی مالی و نظامی قابل توجهی از رژيم سوريه می‌کند و مشارکت اين کشور در مذاکرات ژنو «سازنده نخواهد بود.»
وی افزود: «آنها {ايران} هيچ کاری برای کم شدن تنش‌ها نمی‌کنند و اقدامات آنها اين تنش‌ها را تشديد می‌کند. بنابراين، اين ايده که ايران بدون حمايت از نتايج کنفرانس ژنو ۱ به ژنو ۲ بيايند، نمی‌تواند سازنده باشد.»
XS
SM
MD
LG