لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۶

سی‌ان‌ان: آمریکا بخشی از کمک‌های نظامی به مصر را موقتا متوقف کرد


تصویری از قاهره، پایتخت مصر در جریان ناآرامی‌های اخیر
تصویری از قاهره، پایتخت مصر در جریان ناآرامی‌های اخیر
شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به نقل از يک مقام رسمی در آمريکا گزارش داد که دولت باراک اوباما بخشی از کمک‌های نظامی به مصر را تا زمان «برنامه‌ريزی مجدد» درباره اعطای کمک‌های مالی به این کشور متوقف کرده است.
ديويد کارل، سخنگوی سناتور پاتريک ليهی، تاييد کرده است که کمک‌ها به مصر «متوقف» شده‌اند. سناتور دموکرات ورمونت رئيس کميته فرعی تخصيص منابع و عمليات خارجی سناست.
با این حال اين مقام رسمی اضافه کرده است که ايالات متحده هنوز در مورد توقف همیشگی اين کمک‌ها تصمیمی نگرفته است.
سی‌ان‌ان گزارش داده است که اين اقدام دولت اگرچه موقتی است، اما می‌تواند در نهايت به سناريوهای بعدی منتهی شود: ادامه فشار به وسيله اين کمک‌ها يا قطع کامل آنها.
بر اساس قوانين آمريکا، اگر دولت اين کشور وضعيت مصر را «کودتايی» بداند، بايد کمک‌ها به اين کشور را تا زمان استقرار يک دولت دموکراتيک متوقف کند.
اما اگر آمريکا درباره اين کمک‌ها «برنامه‌ريزی مجدد» انجام بدهد، می‌تواند اعطای آنها را تا هر زمان که به مصلحت است، متوقف کند.
آمريکا سالانه يک ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار و بيشتر در حوزه نظامی به مصر کمک می‌کند.

وکیل مدافع: حسنی مبارک ظرف ۴۸ ساعت آزاد می‌شود
ارتش مصر، روز ۱۳ تيرماه، محمد مرسی، نخستين رئيس جمهور منتخب در اين کشور پس از سقوط حسنی مبارک را برکنار کرد و دولتی موقت تشکيل داد.
از آن هنگام تاکنون، صدها نفر بر اثر تظاهرات اعتراضی در اين کشور کشته و زخمی شده‌اند.
اين در حالی است که روزنامه گاردين روز سه‌شنبه، ۲۹ مرداد، به نقل از وکيل آقای مبارک خبر داد که رئيس جمهور اسبق مصر پس از آن که توسط دادستان در اتهام فساد بی‌گناه تشخيص داده شد، «ظرف ۴۸ ساعت آينده» آزاد می‌شود.
فريد ال‌ديب، اين خبر را پس از آن که مقام‌های قضايی دستور آزادی حسنی مبارک را صادر کردند، اعلام کرد.
به گفته وکيل مدافع آقای مبارک، ديگر دلايل قانونی که باعث زندانی ماندن رئيس جمهور اسبق مصر شده‌اند نيز در اين هفته مرتفع خواهند شد.
با وجود اين آقای مبارک ۸۵ ساله همچنان با احتمال محاکمه به اتهام مشارکت در قتل معترضان به خود در جريان وقايع سال ۲۰۱۱ روبه‌رو است. آن حوادث به حکومت ۳۰ ساله آقای مبارک بر مصر خاتمه داد.
XS
SM
MD
LG