لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۴

رهبر اخوان‌المسلمین مصر بازداشت شد


بنا بر گزارش رسانه‌های دولتی مصر، محمد بدیع، رهبر اخوان‌المسلمین مصر، بامداد روز سه‌شنبه، ۲۹ مرداد ماه، در آپارتمانی در شهرک نصر در قاهره بازداشت شد.

حکم این بازداشت دو ماه پیش صادر شده بود؛ پس از سخنرانی در میان هواداران این گروه که مقام‌های مصری آن را «تحریک به خشونت» نامیده‌اند.

در آن سخنرانی رهبر اخوان‌المسلمین مصر از هواداران محمد مرسی، که به تازگی سرنگون شده بود، خواست تا به اعتراض و تظاهرات تا بازگشت مجدد مرسی به قدرت ادامه دهند.

محمد بدیع پس از آن در انظار عمومی دیده نشد.

شهرک نصر، محل بازداشت آقای بدیع، از جمله مهم‌ترین مکان‌هایی بود که هواداران محمد مرسی طی هفته‌های گذشته در آن تجمع می‌کردند.

بازداشت محمد بدیع تازه‌ترین دور از دستگیری اعضای اخوان‌المسلمین به‌ شمار می‌رود.

پیشتر نیز گروهی از اعضای عالی‌رتبه این گروه بازداشت شده بودند. این بازداشت‌ها با واکنش‌های بین‌المللی روبه‌رو شده است. از جمله کاترین اشتون، مسئول امور سیاست خارجی در اتحادیه اروپا در آغاز مرداد ماه از دولت موقت آن کشور خواسته بود محمد مرسی و اعضای زندانی این گروه را، آزاد کند.

اما این درخواست‌ها بی‌پاسخ مانده و نیروهای امنیتی مصر طی روزهای گذشته بر شدت عمل خود در برابر این گروه افزوده‌اند؛ حازم ببلاوی، نخست‌وزیر دولت موقت مصر، روز ۲۶ مرداد ماه پیشنهاد داد اخوان‌المسلیمن منحل شود.

این پیشنهاد پس از حمله روز شنبه نیروهای امنیتی به مسجد فتح در قاهره برای پایان دادن به تجمع هواداران این گروه در آن، مطرح شد.

یک روز پیش از آن نیز هواداران محمد مرسی و اخوان‌المسلمین در روزی که آن را «روز خشم» نامیده بودند دست به تظاهراتی در شهرهای مختلف مصر زدند که بنا بر گزارش‌ها در درگیری‌های آن پسر محمد بدیع، رهبر بازداشت‌شده اخوان‌المسلمین، جان خود را از دست داد.

تظاهرات «روز خشم» پاسخ مخالفان دولت موقت مصر به سرکوبی‌هایی بود که در روز چهارشنبه گذشته صورت گرفت و در پی آن صدها تن جان خود را از دست دادند.

طی روزهای گذشته بحران مصر شدت بیشتری گرفته است.

طی دو ماه گذشته و در پی سرنگونی محمد مرسی از قدرت، هواداران او دست به تجمعاتی زده و با برپا کردن چادرهایی در برخی مناطق قاهره در خیابان‌ها ماندند.

دولت مصر چندین بار تهدید کرد که به این تجمعات خاتمه می‌دهد و در نهایت نیز نیروهای امنیتی آن کشور در روز چهارشنبه ۲۳ مرداد ماه، به این تجمعات حمله کردند.

تنها در خشونت‌های چند روز گذشته در مصر بنا بر آمار رسمی، بیش از ۸۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

در حالی‌که هوادارن مرسی نیروهای امنیتی را مسئول این خشونت‌ها می‌دانند، نیروهای امنیتی و دولت موقت مصر نیز تجمع‌کنندگان را متهم به تیراندازی کرده و واکنش به آنها را «جنگ اعمال شده» از سوی گروه‌های تندرو نامیده‌اند.

این خشونت‌ها در سطح بین‌المللی نیز با واکنش اعتراضی کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه از جمله ایران و ترکیه روبه‌رو شده است.

پیشتر نمایندگانی از اتحادیه اروپا، ایالات متحده، قطر و امارات متحد عربی در پی آن بودند تا طرف‌های بحران را پای میز مذاکره بنشانند تا راه‌حلی صلح‌آمیز برای آن یافت شود.

اما این تلاش‌ها در نهایت بی‌نتیجه ماند.

اتحادیه اروپا از روز دوشنبه، جلسه‌ای اضطراری تشکیل داده و نمایندگان کمیته سیاسی و امنیتی خود را از تعطیلات تابستانی فراخوانده تا در آن شرکت کنند.

این اتحادیه گفته است کمک‌های پنج میلیارد یورویی را که برای سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ برای آن کشور در نظر گرفته بود «بازنگری» می‌کند.

محمد بدیع، رهبر بازداشت‌شده اخوان‌المسلمین ۷۰ سال دارد. او با رهبران و گروه اخوان‌المسلمین از سال‌های دهه شصت میلادی آشنایی دارد و پیش از دگرگونی‌های مصر در زمان «بهار عربی»، چندین سال در زندان بوده است. آقای بدیع در سال ۲۰۱۰ میلادی به عنوان رهبر این گروه در مصر انتخاب شد.
XS
SM
MD
LG