لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۳

ابراز امیدواری ظریف و اشتون برای دستیابی به توافق نهایی اتمی


محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران و کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی و امور دفاعی اتحاديه اروپا که نماينده گروه ۱+۵ در مذاکرات اتمی با تهران نيز است، درباره توافق نهايی بر سر بحران هسته‌ای ۱۰ ساله ايران ابراز اميدواری کردند.
خانم اشتون که در نخستين سفر مسئول سياست خارجی و امور دفاعی اتحاديه اروپا به ايران از سال ۲۰۰۸، روز شنبه ۱۷ اسفند وارد تهران شد صبح يکشنبه با آقای ظريف ديدار کرد.
کاترين اشتون و محمدجواد ظريف، پس از اين ديدار، در يک کنفرانس خبری مشترک بر اراده دو طرف برای رسيدن به راه‌حل نهايی پرونده هسته‌ای تاکيد کردند.
به گزارش خبرگزاری‌های ايران، مسئول امور دفاعی و سياست خارجی اتحاديه اروپا، با اشاره به توافق‌نامه ژنو، اين توافق‌نامه را «بسيار مهم» توصيف کرد اما گفت که اهميت آن به اندازه «راه‌حل جامع» نيست.
خانم اشتون در عين حال گفت که «اين بحث‌ها موضوعات چالش برانگيزی است و ضمانتی ندارد»، ابراز اميدواری کرد تا «با حمايت مردم ايران و کارهايی که دو طرف انجام می‌دهند»، دو طرف به توافق نهايی برسند.
او تاکيد کرد: «هدف ما رسيدن به توافق است.»
اما وزير امور خارجه ايران توپ توافق نهايی را در زمين ۱+۵ شامل آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين، روسيه و آلمان انداخت.
محمدجواد ظريف گفت: «ما نشان داديم که به اين مسئله ايمان داريم و اراده سياسی وجود دارد.»
به گفته وزير امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ايران، جمهوری اسلامی «تعهداتی که بايد انجام می‌داد را انجام داده و ادامه مسير بستگی به طرف مقابل است که تا چه اندازه تحت توافق‌نامه تعهدات خود را انجام دهد و به ميز مذاکره بيايد و اين ميل، تصميم و تعهد وجود داشته باشد تا بتوانيم به توافقی برسيم که برای هر دو طرف مورد قبول است.»
آقای ظريف با بيان اينکه «ايران مصمم است درباره موضوع هسته‌ای به توافق برسد»، تاکيد کرد: «در چهار يا پنج ماه آينده می‌توانيم اين کار را انجام دهيم و حتی اين زمان می‌تواند کمتر شود.»
وزير امور خارجه ايران در عين حال تاکيد کرد که طرف‌های مذاکره کننده با ايران «بايد بپذيرند که ايران فقط توافق‌نامه‌ای را قبول می‌کند که به حقوق مردم ايران احترام بگذارند.»

وزير امور خارجه ايران در کنفرانس خبری با مسئول امور خارجی و سياست دفاعی اتحاديه اروپا گفت که گفت‌وگو درباره موضوع هسته‌ای، مذاکرات و اجرای توافق‌های گذشته و نحوه پيگيری کار در آينده در مذاکره با کاترين اشتون مورد بررسی قرار گرفت.
آقای ظريف همچنين گفت که در اين ديدار، وضعيت منطقه، آينده ارتباط ايران و اتحاديه اروپا و همچنين بحث درباره همکاری در خصوص مبارزه با تروريسم،‌ مواد مخدر، امنيت در افغانستان و وضعيت خطرناک و نگران‌کننده‌ای که در سوريه وجود دارد نيز مورد بحث قرار گرفت.
خانم اشتون هم گفت که «به عنوان رئيس سياست خارجی اتحاديه اروپا از دعوتی که به تهران شدم و به خاطر احترامی که صورت گرفت و مذاکرات مفيدی که داشتيم تشکر می‌کنم.»
مسئول امور خارجی و سياست دفاعی اتحاديه اروپا به جز مواردی که وزير امور خارجه ايران ذکر کرد، از مسئله حقوق بشر نيز به عنوان يکی ديگر از موضوعات بحث خود با آقای ظريف نام برد.
کاترين اشتون در پاسخ به پرسش خبرنگار واحد مرکزی خبر که «مردم ايران مساله غنی‌سازی را حق خود می‌دانند، ديدگاه شما درباره حق غنی‌سازی چيست؟»، گفت: «می‌خواهم شما را به توافق موقتی که در ژنو داشتيم ارجاع دهم، بايد آن توافق نامه را بررسی کرد که ما در آن چطور صحبت کرديم و چگونه جلو رفتيم، اين توافق به شما نشانه‌هايی خواهد داد.»

اين نخستين سفر کاترين اشتون به تهران از سال ۲۰۰۹ است که مسئوليت امور خارجی و سياست دفاعی اتحاديه اروپا را بر عهده گرفت. خانم اشتون جايگزين خاوير سولانا در اين سمت شده بود که سال ۲۰۰۸ آخرين سفرش به ايران را انجام داد.
ايران و قدرت‌های جهانی بيش از ۱۰ سال است که مشغول گفت‌وگو با يکديگر بر سر برنامه اتمی بحث‌برانگيز تهران هستند. برنامه‌ای که ايران آن را کاملا صلح‌آميز و با اهداف توليد سوخت، انرژی و تحقيقات علمی معرفی می‌کند اما اروپا، آمريکا و اسرائيل از جنبه‌های نظامی احتمالی آن نگران‌اند.
نمايندگان جمهوری اسلامی به سرپرستی محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه و ۱+۵ به سرپرستی کاترين اشتون، در نهايت در سوم آذر ۹۲ به توافقی در ژنو دست يافتند که به موجب آن، ايران از ابعاد برنامه اتمی‌اش برای شش ماه خواهد کاست و در مقابل، قدرت‌های جهانی نيز از تصويب تحريم‌های جديد عليه تهران در همين مدت خودداری کرده و بخشی از تحريم‌های فعلی را نيز لغو می‌کنند.
گفت‌وگوهای فعلی ايران با ۱+۵، اتحاديه اروپا و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، به طور فشرده ادامه دارد تا پس از اتمام مهلت توافق ژنو، به راه‌حلی نهايی برای پايان دادن به پرونده هسته‌ای دست يابند.
XS
SM
MD
LG