لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۷

ظریف و اشتون در بروکسل دیدار می‌کنند


کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اروپا و محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران
کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اروپا و محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، از سفر خود به سه کشور اروپايی ايتاليا، لوکزامبورگ و بلژيک و ديدار و گفت‌وگو با کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی و امور دفاعی اتحاديه اروپا در بروکسل، طی ۱۰ روز آينده خبر داده است.

آقای ظريف اين خبر را، يکشنبه دوم شهريور در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) اعلام کرده است.

مرضيه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه، پيش از اين اعلام کرده بود که وزير امور خارجه ايران و مسئول سياست خارجی و امور دفاعی اتحاديه اروپا، در اوايل ماه سپتامبر (نيمه نخست شهريور)، ديداری دو جانبه «در چارچوب مذاکرات هسته‌ای» و پيش از برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل خواهند داشت.

خبرگزاری فرانسه هم نوشته که اين ديدار با هدف «توافق بر سر چارچوب جديد مذاکرات هسته‌ای» انجام خواهد شد.

کاترين اشتون از طرف اتحاديه اروپا و نيز شش قدرت طرف گفت‌وگو با ايران در پرونده هسته‌ای، نمايندگی مذاکرات را بر عهده دارد.

جمهوری اسلامی و گروه ۱+۵ شامل آمريکا، فرانسه، آلمان، بريتانيا، چين و روسيه، تا ۲۴ نوامبر (سوم آذر) فرصت دارند تا به توافقی جامع برای پايان دادن به اختلافات بر سر پرونده هسته‌ای ايران دست يابند.

سوم آذر همچنين نخستين سالگرد دستيابی ايران و ۱+۵ به توافق موقت ژنو است که ابتدا شش ماهه بود اما به دنبال نرسيدن طرف‌ها به توافق نهايی، برای چهار ماه ديگر تمديد شد.

تعدادی از کشورهای غربی نگران اين‌اند که جمهوری اسلامی از برنامه اتمی خود به عنوان پوششی برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای استفاده کند.

ايران با تکذيب اين امر می‌گويد که برنامه اتمی‌اش تنها اهدافی صلح‌آميز، علمی و پزشکی دارد.

XS
SM
MD
LG