لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۳

ظریف احتمالا در نیویورک با جان کری دیدار می‌کند


تصویر مربوط به دیدارهای گذشته دو وزیر امور خارجه مقر سازمان ملل متحد در نیویورک است.
تصویر مربوط به دیدارهای گذشته دو وزیر امور خارجه مقر سازمان ملل متحد در نیویورک است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، از دیدار احتمالی با جان کری، همتای آمریکایی خود در نیویورک خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، آقای ظریف که برای شرکت در نشست بین‌المللی درباره سوریه به آمریکا سفر کرده، پنجشنبه ۲۶ آذر گفته که دیدار احتمالی‌اش با جان کری درباره «اجرای برجام» خواهد بود.

وزیر امور خارجه ایران همچنین گفته است که ملاقات‌های دیگری با سایر اعضای ۱+۵ و دیگر کشورهای شرکت کننده درباره «موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی» خواهد داشت.

سومین نشست بین‌المللی درباره سوریه قرار است جمعه در نیویورک برگزار شود. دو دور قبلی این نشست در وین، پایتخت اتریش برگزار شد.

ایران و روسیه تنها کشورهای جهان هستند که نیروهای نظامی خود را در حمایت از دولت بشار اسد به سوریه اعزام کرده‌اند و از ادامه حضور آقای اسد در مقام ریاست جمهوری این کشور حمایت می‌کنند.

آقای ظریف در نیویورک هم بر این موضع جمهوری اسلامی تاکید کرده که «تعیین سرنوشت و آینده سوریه بدون اعمال نفوذ و پیش شرطهای قدرت‌های خارجی حق فرد فرد مردم سوریه» است.

وزیر امور خارجه ایران از «پیش‌شرطهای تعیین‌شده قدرت‌های خارجی» به عنوان «دلیل تداوم جنگ و خونریزی چهار سال اخیر در سوریه» نام برده است.

ایرنا به نقل از سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هم گزارش داده که «حل مسئله برگزاری دیدار میان هیئت‌های معارضان سوری و دولت سوریه به کندی پیش می‌رود» اما «امید می‌رود در نشست گروه حامیان سوریه در نیویورک پیشرفت حاصل شود.»

این سخنان در حالی بیان شده که بسیاری از قدرت‌های جهانی و کشورهای منطقه از بشار اسد به عنوان مقصر اصلی جنگ داخلی و بحران سیاسی پنج سال اخیر سوریه نام می‌برند.

این کشور‌ها می‌گویند که بشار اسد به عنوان عامل اصلی مرگ بیش از ۲۵۰ هزار نفر و آوارگی میلیون‌ها سوری دیگر، نمی‌تواند در قدرت باقی بماند.

XS
SM
MD
LG